כיצד יש להבין את הפסוק שפותח את המזמור "צמאה לך נפשי כמה לך בשרי" (ב)? כיצד הבשר יכול לכמוה לא-ל?

אותם מנהיגים אמיתיים, אותם אנשים שמהווים דגל ומודל, שמנהיגים את הציבור על פי אֱמֶת מוסרית-אלוקית שבאה לידי ביטוי בדוגמא האישית ובמציאות החיים שלהם, הם אותם אלו שיוציאו אותנו ממציאות של משבר קשה לרווחה.

 

"יִפְרַח בְּיָמָיו צַדִּיק וְרֹב שָׁלוֹם עַד בְּלִי יָרֵחַ,
 וְיֵרְדְּ מִיָּם עַד יָם וּמִנָּהָר עַד אַפְסֵי אָרֶץ, 
 לְפָנָיו יִכְרְעוּ צִיִּים וְאֹיְבָיו עָפָר יְלַחֵכוּ
" (ז-ט)

פסוקים אלו הולחנו במנגינה שלפניכם לכבוד יום הולדתו ה-71 של הרבי מליובאוויטש.

משמעותם המקורית של הפסוקים היא ברכה למלך, שיצליח לשלוט באויביו ויהיה שלום בימיו.

"הַצִּילֵנִי מֵאֹיְבַי אֱלֹהָי מִמִּתְקוֹמְמַי תְּשַׂגְּבֵנִי" (תהילים נ"ט, ב)

 

הנה יש שני סוגי אויבים: האחד הם העוונות, אויבי הנפש, והשני הם בני אדם, אויבי הגוף. והנה כאשר אין מהסוג הראשון אויבי הנפש בעולם, אין פחד מאויבי הגוף כי לא ישליטם ה'.

ואמר הנה הראוי הוא לסלק הסוג הראשון תחלה, אך אמנם בכל צרה הבאה על האדם לא כל כללות העוונות הם המתקוממים, כי בכל צרה מתקומם עון אחד או שנים או יותר המתייחסים אליה לנגדו ולקטרג עליו.

 Jewish law - contrary to many a misconception - is not a series of dos and don'ts, but rather an approach to looking at and living in the world.

דוד המלך מתפלל לקב"ה ומבקש שיפעל כנגד אויביו, אך מתאר תוך כדי כך כיצד המצב עדיין לא השתנה. מצד אחד יש את המישור של התפילה, התקווה והבטחון בה', אך מהצד השני יש את המציאות הקשה בה שרוי דוד. דוד המלך ממשיך להתפלל, מתוך בטחון בה', על אף שאינו רואה תוצאות.

"תְּפִלָּה לְמֹשֶׁה אִישׁ הָאֱלֹהִים... יֵרָאֶה אֶל עֲבָדֶיךָ פָעֳלֶךָ וַהֲדָרְךָ עַל בְּנֵיהֶם. וִיהִי נֹעַם אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ עָלֵינוּ וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנָה עָלֵינוּ וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנֵהוּ" (תהלים צ')

 

ספרי במדבר פרשת פינחס פיסקא קמג 

"והנה עשו אותה כאשר צוה ה' כן עשו ויברך אותם משה" (שמות ל"ט, מג) -

מה ברכה ברכם?

אמר להם: יהי רצון שתשרה שכינה במעשה ידיכם

"בַּמֵּתִים חָפְשִׁי כְּמוֹ חֲלָלִים שֹׁכְבֵי קֶבֶר אֲשֶׁר לֹא זְכַרְתָּם עוֹד וְהֵמָּה מִיָּדְךָ נִגְזָרוּ" (תהילים פ"ח, ו)

 

תלמוד בבלי מסכת שבת דף ל עמוד א 

מלך הוא לא רק אדם פרטי אלא גם איש ציבור, מתוך כך עליו לפעול, וגם בתפילתו צריכים לבוא לידי ביטוי שני הצדדים. הצלחתו הפרטית של המלך תורמת לתפקודה של הממלכה כולה, ולכן גם תפילתו הפרטית מכוונת בעצם להצלחת עם ישראל כולו.

מי אמר למי 'הולך לנו הבית השלישי' ואיך זה קשור למזמור ס בתהלים?

Pages

x