מספר האומות הוא שבעים, ואף מספר בני ישראל הוא שבעים. מה המשמעות של המספר שבעים? ומה ההבדל בין ישראל לעמים?

 

רשימת בני נח בדברי הימים א' פרק א' פסוקים ה-כג, מקבילה לרשימה בבראשית פרק י'. שתי הרשימות הללו הן רשימת אומות העולם, אשר יצאו מבני נח במהלך ההסטוריה, ומוזכרים בה 70 שמות. נראה שזהו המקור להבנת חז"ל שיש "שבעים אומות עולם".

מספר זה הוא גם מספר בני ישראל היורדים מצרימה (בראשית מ"ו, כז), וזהו מספר המשפחות הנוחלות את הארץ (במדבר כ"ו).

(לחץ כאן לקריאת פוסט נוסף בנושא זה)

עם ישראל איננו כלול בשבעים האומות, אך מספרו גם הוא שבעים. מה משמעות המספר שבעים, ומה משמעות ההקבלה הזו בין ישראל לאומות?

בסיפור מגדל בבל (בראשית י"א) מתוארת היפרדות העמים כתוצאה של קלקול של בני האדם, ולא כתהליך טבעי. החטא גרם לכך שה' החליט לבלבל את לשונם ולהפיצם. המדרש (פרקי דר' אליעזר, כ"ד) מסביר ש-70 המלאכים היו שותפים לקב"ה במעשה זה:

"ר' שמעון אומר: בשעה שבנו בני האדם את המגדל קרא הקב"ה לשבעים מלאכים הסובבים כסא כבודו ואמר להם באו ונבלבל את לשונם..."

ומוסיף האברבנאל (בראשית י"א):

"נתחברו שרי מעלה עם ה' כדי שה' יתברך ישליכם מלשונו ומאחדות השגחתו המקודש, ושרי מעלה יחזיקו בהם להנהיג אותם ולהשפיע עליהם משם והלאה, כל אחד מהם על אומה מיוחדת בלשונותיהם לארצותם"

מתברר, שבעקבות סיפור מגדל בבל חל שינוי מהותי בהנהגת ה' את העולם. עד כה ה' הנהיג את העולם באופן ישיר; אך מדור הפלגה ואילך אין עוד הנהגה ישירה של הקב"ה את עולמו, אלא יש שיתוף של שרי-מעלה בהנהגת העולם, ומעתה, כל אומה תהיה מונהגת על ידי שר אחר.

70 אומות מונהגות על ידי 70 שרי מעלה, על ידי 70 כוחות נפרדים, ולעומתן יש עם אחד מיוחד, המונהג ישירות על ידי הקב"ה - עם ישראל. "מספר בני ישראל" הוא 70, כמספר כל המלאכים, כל הכוחות. כלומר, עם ישראל כולל בתוכו את כל הכוחות (בעוד שאצל אומות העולם כל אומה מונהגת על ידי כוח אחד בלבד). וכך מתאר זאת הרב ברויאר (פרקי בראשית, כרך א', דור הפלגה, עמודים 218-219):

"כאשר הוציא ה' את אברהם מאור כשדים הוא לא ביקש להוסיף עם לעמים הקיימים אלא לייסד אנושות בזעיר אנפין המקבילה לאנושות שנוסדה על ידי נח... ישראל איננו נמנה עם עמי העולם אלא הוא עומד לבדו מול כל עמי העולם. הוא בן לאברהם העברי - כל העולם מעבר מזה והוא לבדו מעבר מזה".

נערך ע"י צוות אתר התנך

לקריאת המאמר המלא באדיבות אתר VBM של ישיבת הר עציון