לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 

בפרק ד׳ מתברר שהאסונות הינם תהליך טיהור שיפגע ברשעים, העם הנותר בציון הוא השארית הקדושה ממנה תצמח האומה האידאלית שתזכה שוב להגנת הקב"ה. ההגנה האלהית מתוארת בדימויים הלקוחים מתקופת נדודי בני ישראל במדבר. סיום הפרק מוביל לתיאור האוטופי שמופיע בראש פרק ב׳. 

א. דימוי הצמח מתאר בפרקנו את התחדשות השארית לאחר החורבן שיגרום יום ה׳. הביטוי "צמח ה׳" שימש אצל נביאים מאוחרים יותר ככינוי למלך העתידי שיושיע את ישראל. עיינו בירמיהו כ"ג, ה; ל"ג, טו; ובזכריה ג׳, ח; ו׳, יב; ובחנו כיצד השפיעה עליהם נבואת ישעיהו.

ב. בפסוקים ה-ו משוקעים רמזים למסורת נדודי המדבר ודימויים הקשורים בבית המקדש. השוו את איזכורי הענן והאש לסמלים להשגחת ה׳ והתגלותו בשמות י"ג, כא; י"ד, יט-כד; י"ט, ט; ובדברים א׳, לג; בכך נסגר מעגל עם חזון הר הבית בראש פרק ב׳. האם תוכלו לראות קשרים בין שני החזונות?

ג. בסוף פרק ד׳ מסמלת הסוכה את ההגנה האלוקית. הזכרו בדימוי בת ציון לסוכה בכרם בפרק א׳, פס׳ ח. האם תוכלו לראות כאן תיקון לתיאור החורבן? השוו גם לתהילים כ"ז, ה.

הרחבה: סוכה היא מקום המגורים הפשוט ביותר שיכול האדם להקים לעצמו. התיאורים במקרא של בניית סוכות מעידים על שימוש בחומרים מן הסביבה לבניה של מבנה פשוט וארעי, הנותן מחסה חלקי מפגעי מזג האויר. כמובן שיכולתה של סוכה להגן מן השמש והחום היא מוגבלת, ובוודאי שאבוי לו לנסתר בסוכה ממטר כבד. מדוע, אם כן, נמשלת ההגנה האלוקית דווקא לסוכה המגינה "מחורב, מזרם וממטר"? על מנת לעמוד על עוצמתו של הדימוי יש לחזור לתיאורי חורבן הציויליזציה שהופיעו בפרק ב׳. הנביא מתאר חורבן של כל ההישגים הטכנולוגים של האדם: הבתים הגבוהים, המגדלים, הספינות החזקות והמהירות. כל משעני הכזב הגשמיים והשלטוניים של האדם יעלמו כלא היו עם התגלות ה׳. אז יחזור עם ישראל ותחזור האנושות איתו לימי התום טרום הכניסה לארץ. אז לא יכלו בני ישראל לחסות בבתים גדולים שבנו לעצמם והיו מושגחים אך ורק בהשגחה אלקית ישירה. לכן מתאר הנביא את הגאולה בדימויים של חזרה למעמד הר סיני ולמחסה בסוכה. לאחר טיהורו של העם יופיעו מחדש ענני הכבוד, עמוד הענן ביום, ועמוד האש בלילה, יחד עם הסוכות, כמו ביציאת מצרים. האדם שהשליך את אלילי כספו וזהבו, והבין שאל לו להשען על כוחו ועל הנובעים מכוחו, ימצא הגנה בסוכה האלוקית. הגנה זו אמנם נמשלת לסוכה הארעית אך היא חזקה מכל משען כזב איתן למראה.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך תכנית "מתן על הפרק"