בקריאת דוד לעם להעלות את ארון ה' לירושלים יש רמז לביקורת על שאול שלא דרש את ארון ה'. ביקורת זו אופיינית לספר דברי הימים שמבליט את הניגוד בנקודה זו בין שאול לדוד.

 

"וַיֹּאמֶר דָּוִיד לְכֹל קְהַל יִשְׂרָאֵל אִם־עֲלֵיכֶם טוֹב וּמִן־ה' אֱלֹקינוּ ... וְנָסֵבָּה אֶת־אֲרוֹן אֱלֹהֵינוּ אֵלֵינוּ כִּי־לֹא דְרַשְׁנֻהוּ בִּימֵי שָׁאוּל" (ב-ג) . בדבריו אלה קורא דוד לעם להעלות את ארון ה' לירשלים, ומזכיר כי בימי שאול לא עשו כן. דברים אלו עולים בקנה אחד עם ההנגדה שעושה ספר דברי הימים בין דוד לשאול בעניין הדרישה בה' והיחס לארון ה'. 

בעל דברי הימים מדגיש בכמה מקומות ששאול חטא בכך שלא דרש בה', ואומר זאת במפורש בהסבר למות שאול: "וַיָּמָת שָׁאוּל בְּמַעֲלוֹ אֲשֶׁר מָעַל בַּה' ... וְלֹא־דָרַשׁ בַּה' וַיְמִיתֵהוּ" (י', יג-יד). בכך מדגיש הספר את ההבדל בין שאול לבין דוד שכן דורש בה' וקורא גם לעם לעשות זאת.

מה זה אומר לדרוש את הארון?  מהמילים "וְנָסֵבָּה אֶת־אֲרוֹן אֱלֹהֵינוּ אֵלֵינוּ" (ג) ומהמשך הסיפור נראה שהכוונה היא להעלאת הארון, ולהבאתו לעיר המלוכה.

על פי ספר דברי הימים (פרקים ח' וט'), שאול התגורר בגבעון, שם שכן גם אוהל מועד. הבנה זו מחמירה עם שאול ומדגישה כי לא דרש בה', ולא הביא את ארון ה' למקומו הראוי לו באוהל מועד, אלא השאיר אותו בבית עובד אדום בקריית יערים, אף על פי שהתגורר במקום בו שכן אוהל מועד. 

דוד, לעומת זאת, דורש את ה' מיד אחרי שהוא כובש את ירושלים, וזהו המעשה הראשון שהוא עושה אחרי המלכתו. בהמשך נראה, שגם אחרי שדוד יעלה את ארון ה', הוא לא יסתפק בזה, אלא ימשיך לדרוש את ה', וירצה להעלות גם את המשכן לירושלים ולבנות שם את בית המקדש.

סוכם ע"י צוות אתר התנ"ך

לשמיעת השיעור המלא באדיבות אתר VBM של ישיבת הר עציון