לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 
בפרק ג' איוב מבקש את נפשו למות. משאלתו מערערת את סדרי העולם המקובלים ודבריו מעמידים אתגר של ממש לרעיו. אליפז הוא בכיר הרעים והזקן שביניהם. דבריו הם הארוכים ביותר ומבוססים על ניסיון הדורות ועל התגלות שהוא עצמו חווה. הוא מתמודד עם בקשתו המרכזית של איוב למות ועם דרך התמודדותו של איוב עם הסבל שנחת עליו ומציע לאיוב להכיר בעיקרון הגלום בפסוק "הִנֵּה אַשְׁרֵי אֱנוֹשׁ יוֹכִחֶנּוּ אֱלוֹהַּ וּמוּסַר שַׁדַּי אַל תִּמְאָס" (ה', יז).
אליפז משתמש בדבריו בגוף שלישי ובאמירות הנושאות אופי כללי וגורף, דוגמת "כִּי אָדָם לְעָמָל יוּלָּד וּבְנֵי רֶשֶׁף יַגְבִּיהוּ עוּף" (ה', ז). הוא אינו מסתפק בפנייה אל בר הפלוגתא הישיר – איוב, אלא מנסה להציג תפיסת עולם עקרונית. הוויכוח העקרוני הופך את הספר מסיפור של מצוקה פרטית למסמך העוסק בשאלות דתיות ופילוסופיות עקרוניות. הניסיון לנסח תפיסת עולם כללית החורגת מגורלו המיוחד של פרט זה או אחר, הוא אחד ממאפיינה של ספרות החכמה, והדבר בולט במיוחד בספרי משלי וקהלת. עם זאת, הפנייה לאיוב והרמיזות לגבי גורלו האישי מדגישות את הפן האישי ומעוררות בלב הקורא אמפטיה כלפי הסובל.
היחידה מורכבת משלושה חלקים מרכזיים. חלקה הראשון כולל דברי פתיחה ועידוד (ד', א-ז), בחלקה השני מוצגת תפיסת עולמו של אליפז (ד', ח - ה', ז), ובחלקה השלישי מוצגות לאיוב שורה של הנחיות הנובעות מתפיסת עולמו של אליפז (ה', ח-כו).
 
תפיסת העולם של אליפז (ד, ח - ה, ז)
1. בחלק זה מסתמך אליפז על ניסיונו האישי "ראיתי" (ד', ח) ומעלה שתי טענות עיקריות שבסיסן הטענה שיש 'כללי משחק' ברורים ועל איוב לקבלם. מהן שתי הטענות? מדוע דווקא דימוי הרשע לאריה משרת את המסר שרוצה אליפז להעביר בדבריו?
2. בפסוקים יב–טז בפרק ד' מתוארת התגלות שאליפז חווה. עיינו בתיאוריו של אליפז ובדקו במה שונה התגלות זו מהתגלויות אחרות במקרא? מהו המסר של ההתגלות? האם המסר ברור או עמום?
3. עיינו בפסוקים יז-כא בפרק ד' שבהם מופיעה מסקנתו הכללית של אליפז. מהו עיקרה?
4. עיינו בפסוקים א-ב בפרק ה' מהן מסקנותיו של אליפז בנוגע לאיוב? מה יחסו של אליפז לכעס שהוביל את איוב לקלל את יומו?
5. בפסוקים ג-ז בפרק ה' חוזר אליפז לעסוק ברשע. בהסתמכו על ניסיון חייו אליפז קובע כי סופו של הרשע הוא מפלה מוחלטת. הכתוב מדגיש גם את בניו של הרשע ואת סופם המר. השוו את הנאמר בפסוקים אלה לנאמר בפסוקים ח-יא בפרק ד' מהו ההבדל המרכזי בין דברי אליפז שם לדבריו כאן. האם אליפז עדין מפגין אמפטיה כלפי איוב?
 

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"