כל מי שנוהג לשמוע קונצרטים מבין מיד מה עוצמתו של "הקונצרט" החגיגי, מרובה הקולות והכלים בפרק שלפנינו. על מה השמחה הגדולה?

 

המשותף למזמורים צ"ו-צ"ח הוא ההכרה של העמים, תבל ויושביה במלכותו של ה'. בפרקנו, פרק צ"ח, מרכיב השמחה של הבריאה כולה בגילויה של מלכותו של ה', בולט ומגוון מאוד. השמחה באה לידי ביטוי בדברי שירה, ובקולות של זמרה ורינה. קולות אלו מושמעים על ידי חברי המקהלה הרבים. הרכבה של המקהלה מפתיע כי הוא שונה מההרכב הרגיל שלה. כאן משתתפים יושבי תבל, החי הצומח והדומם, ובהם הנהרות והים. כלי הנגינה גם הם מגוונים: כינורות, חצוצרות, שופרות ומחיאות כפיים. כל מי שנוהג לשמוע קונצרטים או שירת מקהלות וחבורות זמר למיניהם, מבין מיד מה עוצמתו של "הקונצרט" הזה, עד כמה מגוונים הם קולות הזמרה המשולבים בצלילים האינסופיים כמעט, היוצאים מכלי הנגינה הרבים, המפיקים בהרמוניה הנפלאה שלהם אירוע מיוחד במינו.

זאת אכן, כוונתו של המשורר כאשר הוא "אוסף" את ההרכב המיוחד מאוד של "חבורת הזמר" הזאת. הוא בא להצהיר קבל עם ועולם כי סיבות מיוחדות ובעלות משמעות גדולה הניעו אותו להרכיב את המקהלה הזאת בשיתוף כל יושבי תבל, לפעול שהם יבצעו בפועל את שירת ההודיה המיוחדת הזאת בשמחה, בשירה ובנגינה העוטפים את תבל כולה.

האנושות חווה אירוע, או שרשרת אירועים, הממחישה את מעורבותו החיובית של הקב"ה בתהליכי הקיום שלה. הטבע מרגיש כי המשכיותם של חוקי הקיום הטבועים בו אינה תלויה בספק, עקב מעורבותו ורצונו של הבורא כי עולם זה ימשיך להתקיים. לכן השמחה כל כך גדולה. "...כי בא לשפוט (=לנהל את) הארץ, ישפוט תבל בצדק ועמים במישרים" (ט). ההשגחה של הקב"ה על העולם נעשית במישרים על ידו, וזה מבטיח צדק וטובה שיבואו על עולמות הדומם, הצומח, החי והאנושות כולה.

לתהליך המרומם הזה, קדמה גאולתם של ישראל. ישועתם מבטאת את מימוש האמונה הגדולה שהאמינו ומאמינים, אלו בו והוא בהם. בגאולה הראשונה, בצאת ישראל ממצרים, נאמר: "ויאמינו בה' ומשה עבדו" (שמות י"ד, לא) וכך נשאר במשך הדורות שבאו, על העליות והמורדות שחלו באמונה הזאת, אבל היא לא נותקה מעולם. הקב"ה מצידו לא שכח מעולם את בריתו עם אבותינו: "וזכרתי את בריתי יעקוב ואף את בריתי יצחק ואף את בריתי אברהם אזכור והארץ אזכור" (ויקרא כ"ו, מב). עתה, עם מימוש החסד והאמונה ההדדית הזאת, ראו כל העמים את מהות משפטו של ה' עם ישראל עמו, ולכן הם בטוחים שאף אותם שופט וישפוט ה', במישרים. מכאן השמחה ועוצמתה הגדולה, כי גאולתם של ישראל סימן טוב ומשמח הוא לגאולתם של תבל וכל יושביה.

באדיבות אתר 929