לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 

פרק ז' נפתח במילים "ואחר הדברים האלה" (א) המגשרות בין אירועי שנת שתיים לדריווש המתוארים בפרק ו', לימי שלטונו של המלך ארתחשסתא, ועליית עזרא ונחמיה.
דמותו של עזרא מנהיגה את עם ישראל במעבר מן החזון הנבואי אל עולמם של חכמים. דמותו נחקקה בזיכרון הדורות כמנהיג רוחני רב השפעה, כעין משה שני. בפרקנו ניתן לראות את מטרות עלייתו של עזרא, להתוודע לאופי הנהגתו ולדרך בה הוא מתמודד עם האתגרים הרוחניים והדתיים שהוא פוגש עם עלייתו ארצה.

1. יחוסו של עזרא:
בפסוקים א-ה מפורט אילן היוחסין של עזרא, שמגיע עד לאהרון הכהן ולכהן האחרון של בית ראשון שריה לבית צדוק. מהו הרושם שיוצר יחוס כזה בעיני הקוראים? יחוס זה יקבל משמעות גדולה בפרקים הבאים, לאור מאבקו של עזרא בנישואי התערובת.

2. עליית עזרא:
נסו להשוות בין עליית עזרא לעליית זרובבל בפרק ב': שימו לב לפרטי העלייה, לתאריך היציאה הסמלי, עד כמה העלייה קטנה ביחס לעליית זרובבל, מי נמצא בה ומי חסר. שימו לב לעדותו הנוגעת ללב של עזרא על העדר השמירה על השיירה (ח', כא-כג).

3. מינויו של עזרא על ידי ארתחשסתא:
קראו את רישיון ארתחשסתא (ז', יא-כו). השוו לרשיונות כורש (א', ב-ד; ו', ג-ד) ודריווש (ו', ו-יב), מה הוא מוסיף עליהם? המינוי כולל סמכות רחבה על היהודים ברחבי האזור ולא רק בארץ ישראל (כה) וכן סמכויות ענישה ושיפוט (כו), נסו לזכור אותם ולבחון האם משתמש עזרא בסמכויותיו אלה.

4. מטרת עלית עזרא:
על תפקידו של עזרא אנו יכולים ללמוד מהאזכורים השונים של תפקידו כ"סופר" לאורך הפרק (ו, יא, יב, כא). את הגדרת מטרותיו ניתן להסיק מפסוק י (שימו לב לביטוי "ללמד בישראל חק ומשפט" והשוו לשמות ט"ו, כד-כה; יהושע כ"ד, כב-כה. היזכרו בעליית זרובבל ונסו לעמוד על הייחוד שבמטרותיו של עזרא.
עיינו גם בגמרא בבלי סנהדרין כא ע"ב:
רבי יוסי אומר: ראוי היה עזרא שתינתן תורה על ידו לישראל אילמלא קדמו משה.
במשה הוא אומר (שמות י"ט, ג) "ומשה עלה אל האלהים".
בעזרא הוא אומר (עזרא ז', ו) "הוא עזרא עלה מבבל", מה עלייה האמור כאן תורה אף עלייה האמור להלן תורה.
במשה הוא אומר (דברים ד', יד) "ואותי צוה ה' בעת ההיא ללמד אתכם חקים ומשפטים".
בעזרא הוא אומר (עזרא ז', י) "כי עזרא הכין לבבו לדרוש את תורת ה' ולעשות וללמד בישראל חוק ומשפט".

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"