לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 

בפרקנו מתוארת אחת הפרשיות הדרמטיות והקשות של תקופת שיבת ציון. עזרא מגלה מציאות עגומה של נישואי תערובת בין שבי ציון לאוכלוסיה המקומית בארץ. בניגוד לתפיסה לפיה בעיית נישואי התערובת היא בעיה של יהודים החיים בחו"ל, מתמודדים שבי ציון עם בעיה של התבוללות וטמיעה דווקא כאשר הם שבים ארצה.

1. בפסוקים א-ב מתארים השרים באזני עזרא את המצב. בתיאורם הם משלבים את העובדות עם הפרשנות הדתית שהם נותנים להן.
א. שימו לב לעובדות - מי יוזם את הפניה לעזרא? עד כמה רחבה התופעה? מי מוביל אותה? מי מעורב בה?
ב. מי הם העמים המנויים בפס' א? האם הם קיימים באותה תקופה? מה משמעות הבחירה לתאר את עמי הארץ דווקא בשמות עמי כנען הקדומים? השוו לאיסורי הנישואין בתורה בשמות ל"ד טו-טז; דברים ז' א-ד; השוו גם ליהושע כ"ג ב-יג (שימו לב להבדל בנימוק לאיסור נישואי התערובת בתורה, המתמקד בסכנה לעבודה זרה, לעומת האזהרות ביהושע שעוסקות בירושת הארץ, נסו לשער איזה מן הנימוקים רלוונטי יותר לתקופת עזרא).
ג. שימו לב לביטוי היחודי "זרע הקודש". הביטוי מופיע פעם אחת נוספת בתנ"ך, בישעיהו ו',יג שם הוא מתיחס לשארית העם ממנה יצמח מחדש עם ישראל לאחר החורבן. מהי משמעות השימוש בביטוי בהקשר של פרקנו?

2. תגובתו של עזרא לתיאור השרים כוללת מנהגי אבל, וידוי וצידוק הדין ללא הצעת פתרון בשלב הראשון. התגובה מבטאת את תפיסתו כי נישואי התערובת מסכנים את שיבת עם ישראל לארצו.
א. עיינו באיסורי הנישואין בדברים ז',א-ד; כ"ג,ד-ז והשוו לתיאור החטא בדברי עזרא בפסוקים יא-יב. שימו לב למדרש ההלכה שדורש עזרא בו הוא מרחיב את דין עמוני ומואבי ומחיל אותו על יושבי הארץ העכשוויים. מהן המשמעויות של הרחבה זו?
ב. במשנה מופיע דיון בעניין דין עמוני ומואבי שמסקנתו הפוכה לזו של עזרא. במשנה מצמצמים חכמים את איסור עמוני ומואבי ומתירים לקבלם לקהל ישראל (מותרים בנישואין לאחר גיור). נסו לחשוב על הסיבות להגבהת החומות בימי עזרא לעומת הכיוון שמציעה המשנה.
משנה מסכת ידים פרק ד משנה ד: בו ביום בא יהודה גר עמוני ועמד לפניהן בבית המדרש אמר להם מה אני לבא בקהל? אמר לו ר"ג: אסור אתה. אמר לו ר' יהושע: מותר אתה. א"ל ר"ג: הכתוב אומר (דברים כג) "לא יבא עמוני ומואבי בקהל ה' גם דור עשירי". אמר לו רבי יהושע: וכי עמונים ומואבים במקומן הן? כבר עלה סנחריב מלך אשור ובלבל את כל האומות ... התירוהו לבא בקהל.

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"