לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 

מראשית הספר מחפש קהלת את הטוב והיתרון בחיים, ומסקנתו השלילית חוזרת שוב ושוב: הכל הבל ואין יתרון. אולם, בין פסוקי הספר פזורים כמה פתרונות חלקיים שמציע קהלת עצמו לבעיה היסודית שהציב. כך, בעוד פרק ו' חותם במילים: 'כִּי מִי יוֹדֵעַ מַה טּוֹב לָאָדָם בַּחַיִּים', פרק ז' פותח בצרור עצות בענייני ה'טוב'. טוב זה אינו אלא טוב יחסי ('טוב... מ...'), והעיקרון המנחה בפרק זה הוא ההיכרות וההבנה של המוגבלות האנושית ויכולת השפעתה על העולם והשלמה עמה, ומכאן הדברים בשבח המתינות והסבלנות כלפי המתרחש בעולם. בהמשך הפרק עובר קהלת לדון בשאלת הדרך המוסרית הראויה ובבעיית הגמול (טו-כב). 

1. עיינו בקובץ אמרות החכמה המופיע בפס' א-ח, שימו לב לאופיו הפרדוקסלי והחלקי של הטוב המתואר בהם. מהו המכנה המשותף לעצות הללו, ואיזה אופי הן מבקשות לעצב? עקבו אחר אזכורי ה'לב' וההנגדה לכסיל במהלך הקובץ. 
 
2. בפסוקים ט-יד שולל קהלת דרכי חיים מסוימות (ט-י), ומשבח דרכי חיים הפוכות (יא-יד)
א. בהמשך לפסוק ח, שולל קהלת את הכעס וחוסר הסבלנות, ואת הגעגועים והנוסטלגיה לימים עברו ומשייך אותם לכסילים, מדוע לדעתכם מאפיינות תכונות אלה את הכסילים ולא את החכמים? 
ב. בפסוקים יג-יד מתאר קהלת את ההתנהלות הראויה בעולם. בחנו את זיקתן של ההנחיות הללו להנחות של קהלת ביחס לעולם ולזמן (א',ט, טו; ג', א-יא). כיצד הופכת תמונת העולם הפסימית שלו להנחיה חיובית להתנהלות בעולם? מהו טיבו ותפיסת עולמו של החכם לפי דברי קהלת בפסקה זו.  
 
3. 'יֵשׁ צַדִּיק אבֵֹד בְּצִדְקוֹ וְיֵשׁ רָשָׁע מַאֲרִי בְּרָעָתוֹ' (טו)
 מכאן ואילך (טו-כב) עובר קהלת להנחיות הקשורות לדרך המוסרית ולהבחנה בין צדיק ורשע
א. קהלת פותח בתיאור בעיית העוול בעולם, 'צדיק ורע לו רשע וטוב לו' (טו) אולם פתרונו לבעיה זו מפתיע ביותר (טז-יח). חשבו, מהו פשר המלצה זו? היעזרו בהקבלה בין ההמלצה בפסוק יח להמלצה בפסוק יד. ראו את פירושו של מ' פוקס מתוך עולם התנ"ך: 'מכיוון שלא ניתן להיות צדיק גמור אין תכלית בשאיפה להגיע לשלמות המידות... על האדם להכיר בעובדה כי אין הוא אלא מזיגה של טוב ורע כשם שעליו לקבל את הגורל שהועיד לו האל כמזיגה של טוב ורע. ההשתדלות היתרה להגיע לשלמות היא סימן לביטחון עצמי מופרז של האדם בכוחותיו, לחטא הגאוה המעוורת את עיניו מראות את המגבלות שהטיל האל על יכולתו'.
ב. מסקנה נוספת מתפיסה זו של קהלת היא יחסו לצדקנות (כ-כב) -  כיצד מהווה מודעות זו פתח לסלחנות כלפי הזולת? 
 
למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"