תפילת שלמה מופיעה במלכים ובדברי הימים, עם הבדלים קטנים ביניהם. מה מלמדים ההבדלים על השקפת דברי הימים על בחירת דוד וירושלים?

 

בתפילת שלמה, הפותחת במילים "ברוך ה' אלוהי ישראל" (מל"א, ח', טו-כא; דבהי"ב, ו', ד-יא) יש תוספת חשובה בדברי הימים על מלכים. במלכים כתוב "מן היום אשר הוצאתי את עמי את ישראל ממצרים, לא בחרתי בעיר מכל שבטי ישראל לבנות בית להיות שמי שם, ואבחר בדוד להיות על עמי ישראל" (מלכים א ח', טז). ואילו בדברי הימים כתוב: "לא בחרתי בעיר מכל שבטי ישראל לבנות בית להיות שמי שם, ולא בחרתי באיש להיות נגיד על עמי ישראל ואבחר בירושלם להיות שמי שם, ואבחר בדוד להיות על עמי ישראל" (דברי הימים ב ו', ה). הנוסח במלכים נראה כמקוטע לעומת הנוסח שבדברי הימים שהוא מלא. ואולם הדעת נוטה לומר, שיש כאן הבדלים בתפיסה הכוללת של עניין בחירת ירושלים ודוד. בספר שמואל מסופר באריכות, ששמואל הנביא משח את שאול למלך על ישראל על פי מצוות ה', ואילו לפי תפיסתו של דברי הימים, משיחתו של שאול הייתה מלכתחילה עניין ארעי, ולא היה שאול מעולם מלך בחיר ה', הנועד למלוך על כל ישראל. ועל כן יכול בעל דברי הימים לומר: "לא בחרתי באיש להית להיות נגיד על עמי ישראל", ואילו בעל ספר מלכים, ההולך בעקבות ספר שמואל, לא יכול לומר כך, משום שכבר היה שאול מלך לפני דוד.

בעניין בחירת ירושלים יש לומר, שלפי תפיסתו של ספר מלכים, בחירת ירושלים היא תוצאה של בחירת דוד, כי דוד הוא שהעלה את ארון הברית אל ציון, ושלמה בנו הוא שבנה את בית המקדש. ורק לאחר בניין הבית נקבעה ירושלים למקום הנבחר לעבודת ה'. לעומת זאת, לפי תפיסתו של בעל דברי הימים, בחירת ירושלים קדמה לבחירתו של דוד ואינה תלויה בה. ועל כן יכול בעל דברי הימים לתת בפי שלמה את הדיבור "ואבחר בירושלים" - דיבור שאיננו בספר מלכים.

נערך ע"י צוות אתר התנך

לקריאת המאמר המלא מתוך "פרקי היום בתנך" ששודרו בקול ישראל