לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות ודגשים לעיון והעמקה בפרק:

 

איוב לעומת רעיו (י"ג, ג-יז)

בחלק זה איוב ממשיך להעמיד את עצמו לעומת הרעים. הפעם ההנגדה איננה נוגעת להבנת החכמה, אלא ליחס לא-ל.
בפתיחת דבריו איוב מבקש לדבר ודורש מרעיו להחריש.
1. כיצד מתאר איוב את התנהגותו וכיצד הוא מתאר את התנהגות הרעים?
2. מהן המילים המנחות בפסוקים ז-יז? מהו לדעת איוב המניע העיקרי לתפיסת הרעים ודבריהם? עיינו בפסוקים טו-טז, מאין שואב איוב את עוז הרוח להטיח דברים כלפי הא-ל?
 
בפרק י"ג איוב מאשים את הרעים וטוען "וְאוּלָם אַתֶּם טפְֹלֵי שָׁקֶר רפְֹאֵי אֱלִל כֻּלְּכֶם" (ד). איוב מסביר לרעים שאף על פי שהוא מדבר קשות כלפי הא-ל והם מצדיקים אותו, האמת איתו. איוב משווה את הרעים לרופאי אליל, רופאי שווא שאין בהם ממש. במקרא מובע לא אחת יחס שלילי לרופאים, שאינם יכולים להביא לאדם מזור. הדרישה וההליכה אל הרופאים נתפסה כחטא, שכן לפי ההשקפה הרווחת במקרא ה' הוא המעניש את האדם במחלה מפאת חטאיו, ובידיו לרפא אותו אם ישוב בו מדרכו הרעה.

דרישות איוב מהא-ל (י"ג, יח - י"ד, ו)

בחלק זה איוב עובר לדבר עם הא-ל ולדרוש משפט. דבריו כוללים את תנאי המשפט (י"ג, יח-כב), ואת כתב האישום (י"ג, כג-כז). עם זאת, איוב מודע לאפסות האדם (י"ג, כח - י"ד, ב) ולהקפדתו הלוחצת של הא-ל עליו (י"ד, ג-ו).
3. בפסוק יח איוב פותח בנאום המציג את עמדתו, וכעת מתברר מדוע היה עליו לערוך הכנות כה רבות לקראת האמירה הנועזת והכפולה. מה כל כך רדיקלי בדבריו של איוב? עיינו בפסוקים כא-כד. מהם שני התנאים שאיוב דורש לצורך ניהול המשפט באופן תקין?
4. המשפט המבוקש יוצר 'כללי משחק' חדשים, שיש בהם חתירה להדדיות ולדו שיח. עיינו בפסוקי היחידה, מהו הפרדוקס שעליו עומד איוב?

 
למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"