חידוש הברית עם ה'

נמצאו 29 תוצאות חיפוש

  1. רוח אפינו משיח ה' נלכד בשחיתותם

    הרב יובל שרלו

    במאמר זה ננסה לחדד את המבט על תקופת יאשיהו ועל זאת שקדמה לה וננסה לחשוף את שורש הסיבה לאי הצלחת תשובת יאשיהו, ולמותו בקרב. נראה שסוג הבעיה וסיבת עזיבת ה' בתקופה זו שונה מכל מה שקדם לה, סטייה שהיא כה שורשית, עד כי תהליך גדול ופלאי של תשובה לא יכול לה.

  2. בין מהפכת יהוידע למהפכת יהואש

    ד"ר יואב ברזלי

    תאריך פרסום: תשסד | |

    המלך יהואש מתחיל את מלכותו במהפכה דתית חיובית, בהנהגתו של יהוידע הכהן, וספר מלכים מעיד שעשה הישר בעיני ה'. מדוע, אם כן, עולה עליו חזאל מלך ארם? עיון בדברי הימים מעיד על שינוי גדול שעבר יהואש, עד כדי עבודה זרה ופגיעה בכהנים ובנביא. ננסה להבין, כיצד הגיע יהואש לשינוי קיצוני זה. 

  3. מציאת ספר התורה והמהפכה הדתית בימי יאשיהו

    הרב יעקב מדן |

    מציאת ספר התורה בימי יאשיהו עוררה התרגשות גדולה וגרמה לזעזוע בעם. מה היה אותו ספר תורה שנמצא? מה היה פשרה של ההתרגשות הגדולה? ומה ניתן ללמוד מההבדלים בין תיאור התקופה בספר מלכים לתיאור המופיע בדברי הימים לאור נבואת ירמיהו?

  4. נבואת צפניה ונחום כרקע למהפכת יאשיהו

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעג |

    סיכום של שיעור של הרב יואל בן נון העוסק בספר צפניה. בשיעור נראה שיאשיהו עשה את המפכה הדתית שלו כתגובה לנבואת האיום של צפניה. נראה שגם הנבואה בנחום פרק ב' מיועדת ליאשיהו, כאשר נחום מעודד אותו לחוג את הפסח ברוב עם ולא לפחד מהתגובה האשורית למעשה זה.

    למעבר לשמיעת השיעור

  5. נבואת צפניה ונחום כרקע למהפכת יאשיהו

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעג | |

    השיעור עוסק בספר צפניה. בשיעור נראה שיאשיהו עשה את המפכה הדתית שלו כתגובה לנבואת האיום של צפניה. נראה שגם הנבואה בנחום פרק ב' מיועדת ליאשיהו, כאשר נחום מעודד אותו לחוג את הפסח ברוב עם ולא לפחד מהתגובה האשורית למעשה זה.

    לקריאת סיכום השיעור

  6. ברית חדשה

    ד"ר יואב ברזלי

  7. עליית זרובבל אל מול עליית עזרא

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשסח | | שעה ו- 12 דקות

    עליית זרובבל היא עליה עצומה עם שאיפות גדולות: לחדש את מלכות יהודה ולהקים את בית המקדש הראשון מחדש. שאיפה זו דועכת בעקבות התחזקות צרי יהודה ובנימין וההתבוללות בעם. עליית עזרא היא עליה קטנה יותר ועם שאיפות צנועות יותר: לשקם את יהודה כקהילה דתית אוטונומית תחת שלטון פרס. אנו למדים מכך שכדי לשמר את הגאולה כשאיפה חיה לא מספיקה עליה גדולה אחת. יש צורך בעליות נוספות ובמאמצים בלתי פוסקים.

  8. הבטחת התשובה

    הרב יובל שרלו

  9. בין עליית עזרא לעליית זרובבל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  10. מועדי תשרי ומעמד הקהל בתחילת ימי הבית השני

    הרב יהודה זולדן

    תאריך פרסום: תשעא | | שעה ו- 11 דקות

    מועדי תשרי נחגגים בפרקנו בצורה מוזרה מאוד - בראש השנה קוראים בתורה ובחג הסוכות בונים סוכות מארבעת המינים. מה פשר ההתנהגות המוזרה הזו? בשיעור נראה שעזרא הכהן מנצל את ההתאספות בבית המקדש בראש השנה ומשלב אלמנטים מאירועים שונים כדי ליצור מעמד מיוחד ועל ידי כך לרומם את רוח העם ולחבר אותם למצוות. 

  11. קבלת סמכות התורה שבעל פה

    יהודה קיל

  12. נחמיה י-יא - מתן על הפרק

    נטע שפירא

    בפרק י מתוארת כריתת אמנה. האמנה הינה ברית נאמנות והתחייבות בה מקבלים ישראל על עצמם מרצונם ובשבועה לקיים את תורת משה ללא תנאי. הפרק מחולק לשני חלקים: תיאור מעמד כריתת האמנה ורשימת החותמים עליה (א-כט) והאמנה עצמה (ל-מ).
    בפרק י"א אנו שבים לשלב האחרון של מפעלו הגדול של נחמיה: אכלוס ירושלים לקראת חנוכת החומה. לאחר השלמת החומות מאכלס נחמיה את העיר תוך שימוש בגורל, ובכך מזכיר את ימי יהושע.

  13. כריתת האמנה

    נטע שפירא

  14. על מה התחייבו כורתי האמנה?

    פרופ' יהודה איזנברג - אתר דעת

  15. מה עשה אסא

    השינויים המהפכניים של אסא

    ד"ר חגי משגב

    תאריך פרסום: תשעג | | שעה ו- 10 דקות

    ניתוח הנתונים המקראיים חושף את עיקרי מדיניותו של המלך אסא, ומגלה שימיו היוו נקודת מפנה בתולדות ממלכת יהודה ויחסיה עם שכנתה מצפון. מה גרם למפנה? מה היו האירועים והשיקולים שדחפו אותו לשנות כיוון? ומה יהיו תוצאות השינוי?

  16. חידוש הברית עם ה'

    צוות אתר התנ"ך

  17. מבצע ההמלכה

    ר' בנימין בודנהימר

  18. המצוות שלאחר חידוש הברית

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  19. בעיית ההתבוללות - משבר ופתרון?

    ד"ר מרדכי סבתו | 42 דקות

    בשיעור נעסוק בבעיית ההתבוללות בשיבת ציון, ובנסיונו של עזרא לעורר את העם לשינוי ולחזרה בתשובה בנושא זה. נברר מהי עמדתו של עזרא בעניין, נבחן את התייחסות העם, ונדון בתוצאות המהלך שעזרא מנסה לחולל.

  20. הדור קיבלוה!

    הרב מרדכי פרנקו | 48 דקות

    בשיעור נלמד מה עולה מהסקירה ההיסטורית שבפרק ט', וכיצד שבי ציון מתקנים זאת באמצעות האמנה בפרק י'. נסביר את משמעות האמנה, נעסוק במצוות המצויינות בה, ונבין כיצד היא מהווה תיקון לחטאי בית ראשון וביטוי למגמה הרוחנית שבזמן בית שני. (לשיעור נוסף בנושא זה, לחץ כאן)

  21. התהליכים במלכות אסא

    הרב מנשה וינר | 45 דקות

    האירועים עליהם מסופר בפרקים י"ד-ט"ו וסדר ההתרחשות שלהם מעלים שאלות ותמיהות שונות. בשיעור נסביר את התהליכים שהוביל אסא בממלכתו, נבין את האירועים המתוארים, ונבהיר את סדר התרחשותם.

  22. וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה כְּתָב־לְךָ֖ אֶת־הַדְּבָרִ֣ים הָאֵ֑לֶּה כִּ֞י עַל־פִּ֣י ׀ הַדְּבָרִ֣ים הָאֵ֗לֶּה כָּרַ֧תִּי אִתְּךָ֛ בְּרִ֖ית וְאֶת־יִשְׂרָאֵֽל׃

    שמות ל"ד, פסוק כ"ז

  23. וַֽעֲתַלְיָה֙ אֵ֣ם אֲחַזְיָ֔הוּ וראתה [רָאֲתָ֖ה] כִּ֣י מֵ֣ת בְּנָ֑הּ וַתָּ֙קָם֙ וַתְּאַבֵּ֔ד אֵ֖ת כָּל־זֶ֥רַע הַמַּמְלָכָֽה׃

    מלכים ב י"א, פסוק א'

  24. בֶּן־שְׁמֹנֶ֤ה שָׁנָה֙ יֹאשִׁיָּ֣הוּ בְמָלְכ֔וֹ וּשְׁלֹשִׁ֤ים וְאַחַת֙ שָׁנָ֔ה מָלַ֖ךְ בִּירוּשָׁלִָ֑ם וְשֵׁ֣ם אִמּ֔וֹ יְדִידָ֥ה בַת־עֲדָ֖יָה מִבָּצְקַֽת׃

    מלכים ב כ"ב, פסוק א'

  25. וּכְהִתְפַּלֵּ֤ל עֶזְרָא֙ וּכְ֨הִתְוַדֹּת֔וֹ בֹּכֶה֙ וּמִתְנַפֵּ֔ל לִפְנֵ֖י בֵּ֣ית הָאֱלֹהִ֑ים נִקְבְּצוּ֩ אֵלָ֨יו מִיִּשְׂרָאֵ֜ל קָהָ֣ל רַב־מְאֹ֗ד אֲנָשִׁ֤ים וְנָשִׁים֙ וִֽילָדִ֔ים כִּֽי־בָכ֥וּ הָעָ֖ם הַרְבֵּה־בֶֽכֶה׃ (ס)

    עזרא י', פסוק א'

  26. וּבְכָל־זֹ֕את אֲנַ֛חְנוּ כֹּרְתִ֥ים אֲמָנָ֖ה וְכֹתְבִ֑ים וְעַל֙ הֶֽחָת֔וּם שָׂרֵ֥ינוּ לְוִיֵּ֖נוּ כֹּהֲנֵֽינוּ׃

    נחמיה י', פסוק א'

  27. וַיִּשְׁלַ֖ח הַמֶּ֑לֶךְ וַיֶּאֱסֹ֕ף אֶת־כָּל־זִקְנֵ֥י יְהוּדָ֖ה וִירוּשָׁלִָֽם׃

    דברי הימים ב ל"ד, פסוק כ"ט

  28. וְכִשְׁמֹ֨עַ אָסָ֜א הַדְּבָרִ֣ים הָאֵ֗לֶּה וְהַנְּבוּאָה֮ עֹדֵ֣ד הַנָּבִיא֒ הִתְחַזַּ֗ק וַיַּעֲבֵ֤ר הַשִּׁקּוּצִים֙ מִכָּל־אֶ֤רֶץ יְהוּדָה֙ וּבִנְיָמִ֔ן וּמִן־הֶ֣עָרִ֔ים אֲשֶׁ֥ר לָכַ֖ד מֵהַ֣ר אֶפְרָ֑יִם וַיְחַדֵּשׁ֙ אֶת־מִזְבַּ֣ח יְהוָ֔ה אֲשֶׁ֕ר לִפְנֵ֖י אוּלָ֥ם יְהוָֽה׃

    דברי הימים ב ט"ו, פסוק ח'

  29. וּבַשָּׁנָ֨ה הַשְּׁבִעִ֜ית הִתְחַזַּ֣ק יְהוֹיָדָ֗ע וַיִּקַּ֣ח אֶת־שָׂרֵ֣י הַמֵּא֡וֹת לַעֲזַרְיָ֣הוּ בֶן־יְרֹחָ֡ם וּלְיִשְׁמָעֵ֣אל בֶּן־יְ֠הוֹחָנָן וְלַֽעֲזַרְיָ֨הוּ בֶן־עוֹבֵ֜ד וְאֶת־מַעֲשֵׂיָ֧הוּ בֶן־עֲדָיָ֛הוּ וְאֶת־אֱלִישָׁפָ֥ט בֶּן־זִכְרִ֖י עִמּ֥וֹ בַבְּרִֽית׃

    דברי הימים ב כ"ג, פסוק א'