הרב גד אלדד

נמצאו 22 תוצאות חיפוש

  1. אל תסתר פניך ממני - למבנהו של מזמור כ"ז

    הרב גד אלדד

    שינוי האווירה הקיצוני במזמור מעלה בפנינו מיד את השאלה על אחידותו. הוא פותח באווירה אופטימית, המתארת חיי בטחון ושלווה וללא כל הכנה או סיבה, האווירה משתנית לחלוטין. את מקום הרוגע תופס הפחד, והמשורר משדר מצוקה קיומית תוך תפילה נואשת להצלתו. השינוי הדרמטי בין חלקיו, פתח את הפתח להצעה כי מדובר כאן במזמורים שונים שאוחדו, ולא במזמור אחיד. במאמר נדבוק בטענה שהמזמור אחיד ושהמבנה של המזמור מעיד על אחדותו

  2. מדוע נמנעה מהאדם אכילת עץ הדעת

    הרב גד אלדד

    השוואה בין האכילה מעץ הדעת לאכילת המן(במדבר) חושפת שתי גישות אל הדעת, הפרת צו איסור האכילה מעץ הדעת הביאה לבלבול מושגי הטוב והרע עד כדי סיכון המשך קיום המין האנושי, ואילו האיסורים וההגבלות שסבבו סביב אכילת המן הביאו אל הכרה וידיעת ה'. דעת בצורתה המתוקנת תלווה תמיד באתיקה ומוסר.

  3. מבחן צדיקות

    הרב גד אלדד

  4. מאחרי הקלעים של ההצלה בסדום

    הרב גד אלדד

    הדיון בין ה' לאברהם על אפשרות הצלת סדום בזכות הצדיקים מתחיל בפרק י"ח כדיון תיאורטי, וממשיך באופן מעשי בפרק י"ט, בו מגיעים המלאכים לסדום, ובוחנים האם אכן יש צדיקים בעיר. מהן תוצאות המבחן? כיצד ניצל לוט? ומדוע לא ניצלו חתניו?

  5. "ונעשה לנו שם" - למה לא?

    הרב גד אלדד

    האם הישגים אנושיים אינם מבורכים בעיני ה'? התבוננות במטרת בניית המגדל מלמדת כי ביסודה עומד הרצון 'לעשות שם', לשים את כבוד האדם ותהילתו במרכז. מטרה אשר שורשה מצוי כבר אצל אדם הראשון ותוצאותיה יריבות ואינטרסנטיות. יצירה אנושית המכירה בכבוד שמים תביא לשגשוג האנושות בצורה מתוקנת.

  6. אַל נָא תְהִי מְרִיבָה - פרידת לוט מאברהם

    הרב גד אלדד

    לוט נפרד מאברהם בעקבות תקופת ישיבתם בארץ מצרים, ובשל התרבות והעושר שראה שם. אברהם מציע פרידה זמנית שתסיע לשמור את האחוה, בתקוה שבעתיד יוכל לוט לשמש כיורש לארץ ולברכת ה'. רק לאחר שהציל את לוט מארבעת המלכים ובכל זאת לא התחדש הקשר, הבין אברהם כי לא אל לוט תבוא הירושה, ורק אז הוא תמה על ה' "הֵן לִי לֹא נָתַתָּה זָרַע וְהִנֵּה בֶן בֵּיתִי יוֹרֵשׁ אֹתִי". אז מוכשרת נפשו של אברהם לקבל את בשורת הנס באופן ברור- לידת יורש מזרעו.

  7. "אני א-ל שד-י" – הצגת ה' את עצמו

    הרב גד אלדד

    לאורך ספר בראשית ה' מציג את עצמו לאבות במופעים שונים, מה פשר ההבדל בין המופעים השונים? עיון בהיכרויות שערך ה' עם האבות, מדגיש את הקשר האמיץ שה' ביקש ליצור עמם. כאשר הקשר עבר טלטלה הוא נערך מחדש, לעיתים כדי להצהיר על מחויבותו להבטחתו ולעיתים להצביע על מחויבותם של האבות אליה.

  8. היבטים שונים סביב התגלותו של יוסף

    הרב גד אלדד

    כמה שאלות סובבות סביב התגלות יוסף לאחיו, ובראשן התהיה: מה גרם ליוסף להתגלות בפני אחיו דוקא ברגע ההוא, ומדוע לא לפני כן?

    המאמר צועד בדרכו של הרב יואל בן-נון, המתאר את ההחלטה כבאה מסערת רגשות ולא באופן מתוכנן. הדבר משפיע גם כן על חששם של האחים מכך שיחזור בו, ועל השאלה המוסרית הכבדה- האם לא ראוי היה להתוודע אליהם כבר קודם לכן?

  9. פשר חזון אחרית הימים של יעקב

    הרב גד אלדד

    מדוע יעקב בוחר לגלות לבניו "את אשר יקרא אתכם באחרית הימים", בשעת פטירתו מן העולם, דבר שלא נעשה עד כה לפניו. סקירה של תהליכי 'העברת השרביט' בין אברהם ליצחק ובין יצחק ליעקב, יש בה לענות על שאלה זו.

  10. למה זה תשאל לשמי - שם ה' ביציאת מצרים

    הרב גד אלדד

    בין ה' למשה מתנהל דיון המתחיל במעמד הסנה ובא לסיומו בפתיחת פרשת 'וארא'. משה מעוניין לחבר את העם ואת פרעה לתפיסת הא-ל על ידי הצגתו בשם שיתאים לתרבות האלילית בה הם נמצאים, אך ה' מתעקש להתגלות בשם הוי"ה ובכך להשתמש בתהליך היציאה ממצרים להודעת שמו בעולם כבורא המהווה הכל.

  11. "את אשר התעללתי במצרים"

    הרב גד אלדד

    לאחר מכת הברד הודה פרעה ברשעותו, ולכאורה הושגה מטרת המכות - הכרת המצרים ב-ה'. בכל זאת, ה' ממשיך לחזק את לב פרעה ומסביר זאת בתחילת ההתראה על הארבה: על המכות להביא גם את ישראל לידיעת ה', וזאת על ידי הכנעה מלאה של אדוניהם המצרים.

  12. בין עצת יתרו לעצת ה'

    הרב גד אלדד

    עצתו של יתרו - לכנס את העם במבנה שבטי על ידי מערכת שופטים מסועפת - נחשבת לטובה ומוצלחת, אך ברגע המבחן בקברות התאוה העם קורס חזרה למבנה משפחתי. במינוי הזקנים מוצג הפתרון: מערכת המשפט החברתית של העם חייבת להתבסס גם על שכינה א-להית.

  13. הכהנים וחנוכת המנורה

    הרב גד אלדד

    מי חנך את המנורה במשכן, משה או אהרן? ומה משמעות הפרשיות הכפולות על הדלקת המנורה?
    המאמר מעיין באזכורים השונים של עשיית המנורה והעלאת נרותיה, ומציע שהמנורה נבחרה ליצג את תפקידו הכפול של הכהן במשכן - כעובד המקדש וכשליח העם.

  14. וְכִי יָגוּר אִתְּךָ גֵּר בְּאַרְצְכֶם לֹא תוֹנוּ אֹתוֹ- קניית מערת המכפלה

    הרב גד אלדד

    פרשיית המשא המתן בין אברהם לבין בני חת לצורך קניית חלקת הקבר לקבורת שדה, מעוררת תמיהות ושאלות רבות. התעקשותו של אברהם לשלם, האריכות בדו שיח והביטויים השונים דורשים הבנה מעמיקה בכל הצדדים הנדונים. לאור הבנות אלו, נוכל לשחזר את מצבו העדין של אברהם, את מטרותיו - ואת היעדים אותם ניסו בני חת להגשים באמצעות המפגש עם אברהם.

  15. לקיחת אמותינו לבית המלך

    הרב גד אלדד

    פעמיים נלקחת שרה לבית המלך הזר, פעם במצרים ופעם בגרר, דבר שכמעט קורה גם לרבקה, שוב בגרר. עיון בשלושת המקרים מלמד אותנו על ההבדלים בין פרעה לבין אבימלך, על תכניותו של אברהם ועל סיבת הכעס של ה' על אבימלך, למרות שעשה הכל, לכאורה, בנקיון כפיים.

  16. אֱ-לֹהֵי אַבְרָהָם וֵאלֹהֵי נָחוֹר יִשְׁפְּטוּ בֵינֵינוּ - המאבק הסמוי בין יעקב ללבן

    הרב גד אלדד

    לכאורה, העימות בין לבן ליעקב הוא סכסוך משפחתי שיצא מפרופורציות, או סיפורו של מהגר בחברה בעייתית. אולם, במהלך השיעור נבחן את אפשרות נוספת, לפיה בעיני לבן ובעיני יעקב, היה לסכסוך זה - כמו גם למקרים אחרים - משמעות דתית, מעין מאבק בין אלילי לבן לבין אלוקי יעקב.

  17. האם ראובן הינו בכור שוטה?

    הרב גד אלדד

    הצעתו של ראובן, שאם לא יחזיר איתו את בנימין ניתן להרוג את שני בניו. מעוררת תמיהה. על מנת להבין את הצעתו, נעמיק ביחס ראובן לאחיו, בהצעותיו ובמעמד הבכור בספר בראשית באופן כללי.

  18. גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם- אופן מימושה של גזרת השעבוד במצרים

    הרב גד אלדד

    סיפור ירידתו של יוסף למצרים ועלילותיו שם, משמשים בעקיפין כזרז להורדת משפחת יעקב כולה למצרים. בשיעור זה נעקוב אחרי הצמדים(אירועים שונים בעלי מאפיינים דומים) בסיפוריו של יוסף, מהם ניתן ללמוד על היחס בין אחריות האדם למעשיו, לבין גזירת הקדוש ברוך הוא.

  19. מי חנך את המנורה?

    הרב גד אלדד

  20. "אַךְ בַּֽ-ה' אַל־תִּמְרֹדוּ": חטא המרגלים בראי שאר תלונות העם

    הרב גד אלדד

    מדוע חטא המרגלים יצר שבר כה גדול שלא ניתן היה לתקנו?
    בהשוואה לתלונות העם עד כה, ניתן לראות כי לרוב תפישתו המוטעית של העם הביאה אותו להתלונן על משה כמנהיג המסע ולא על ה' ישירות. כעת, בעמדם לפני הארץ, הם כבר מטילים ספק בעצם תוכניתו של ה', ושוברים את הקשר הבסיסי המאפשר כפרה.

  21. יחס ה' לתלונות דור ההמשך

    הרב גד אלדד

    ידוע ומקובל כי לאחר פרשת פרה אדומה מתחיל סיפור קורותיהם של דור ההמשך - דור הכניסה לארץ. להבדלים הבולטים ביחס לתלונותיהם לעומת תלונות דור האבות נתנו כמה הסברים המתבססים על אופים השונה של הדור. במאמר זה נציע פירוש אחר המתמקד במטרה השונה שמציב ה' לדור זה.

  22. מסרים לדורות

    הרב גד אלדד