אליעזר דניאל יסלזון

נמצאו 15 תוצאות חיפוש

  1. המשמעות הפרשנית של הקדמת ברית בין הבתרים לאור כשדים

    אליעזר דניאל יסלזון

    הפעלת הכלל של "אין מוקדם ומאוחר בתורה", מקדימה את ברית בין הבתרים, וקובעת אותה כהתגלות הראשונה לה זכה אברהם, עוד בטרם צאתו עם תרח אביו מאור כשדים לחרן. לאור תפיסה זו, נציג השתלשלות ברורה של כל ההתגלויות להן זכה אברהם בפרשת לך לך, ונסביר מדוע הברית הראשונה מתוארת שלא במקומה, אלא רק לאחר תיאור דמותו ומעשיו של אברהם.

  2. אמת לאמיתה ואמת לשעתה

    לפשר האפשרי של ספר יונה

    אליעזר דניאל יסלזון

    המאמר מסכם גישות פרשניות שונות לשתי בעיות היסוד של ספר יונה: המניע לבריחתו של יונה, והמסר הנלמד ממעשה הקיקיון. על פי בחינה דקדקנית של לשון הפסוקים, נראה שבעייתו של יונה היא הגותית. יונה מבקר בצורה מהותית את תהליך התשובה, בהיותו תהליך המבוסס על שקר. על ידי מעשה הקיקיון מנסה הקב"ה להעמידו על טעותו. תהליך התשובה מתבסס על ארעיות החיים, ועל חלוקת הזמן לסגמנטים קצרים. האדם נדון על פי התנהלותו במהלך סגמנט זמן זה.

  3. מקומה המיוחד של פרשת שתויי היין ביום השמיני

    אליעזר דניאל יסלזון

    ננסה לברר מדוע נכללה פרשת שתויי היין בסיפור ארועי היום השמיני, יום חנוכת המשכן. בפרט נברר מדוע שולבה הפרשה בצורה כמעט מלאכותית, באמצע דבריו של משה אל אהרון ובניו לאחר מות נדב ואביהו. מדובר ברצף של דברים שכל מטרתם להבטיח את המשך עבודת המשכן ביום חנוכתו.

  4. חידושה של ברית או ברית חדשה?

    אליעזר דניאל יסלזון

    קריאה ישירה של ברית ערבות מואב בפרשת נצבים, מגדירה את הפרקים כ"ט ול' כיחידה אחת המתארת את ברית מואב. היחידה מתחלקת לשלוש פרשיות. פתיחה המנמקת מדוע יש מקום לכריתת ברית חדשה, תאור הברית החדשה על פרטיה, ופרשת הסיום הקושרת את הברית החדשה עם פרשת והיה אם שמע תשמעו, היא פרשת קבלת עול מצוות. 

  5. עלה אל הר העברים הזה

    אליעזר דניאל יסלזון

    הופעת הציווי למשה, "עלה אל הר העברים הזה" בצורה מתפרצת, העסיק את פרשני התורה לדורותיהם. במאמר מוצגות שתי שיטות של הפרשנות הקלסית ושיטה של הפרשנות החדשה. לסיום יוצע פירוש על דרך הסיפור המפוצל, המתבסס על דברי המדרש בספרי.

     

  6. מותה של דבורה מינקת רבקה

    אליעזר דניאל יסלזון

    הפסוק הבודד המתאר את סיפור מותה של דבורה מינקת רבקה, נכתב באמצע דיבורו של ה' אל יעקב בבית אל. נראה כי שילובו של פסוק זה כאן נועד להבהיר שהמעבר האמיתי של יעקב אל תקופת חייו השניה בארץ כנען, חל רק לאחר מות דבורה, בעת התגלותו השניה של הקב"ה בבית אל.

  7. סיפור המן - התלונה, חמשת ההיגדים והנסיון

    אליעזר דניאל יסלזון

    סיפור ירידת המן פותח בתלונת העם על מיתתו ברעב. המאמר מנתח את תגובתם המסורבלת מעט של הקב"ה ושל משה לתלונה זו, המתוארת על ידי סדרה של חמישה היגדים עוקבים. ננסה להסביר את הקשר בין היגדים נפרדים אלה, ולהציג את המסר האמוני העולה מהם. מסר זה הוא הנסיון הבסיסי שהקב"ה שם בפני העם עם הורדת המן.

  8. פרשת וילך - שתי בחינות בסיפור סיומה של התורה

    אליעזר דניאל יסלזון

    במאמר ננסה להראות שהפרשה כוללת על פי שיטת הבחינות של הרב מרדכי ברויאר שני תאורים שונים ואף סותרים של סיפור פרידתו של משה מהעם: אחד תיאור של האופן שבו משה רצה להיפרד מהעם - על פי מידת הרחמים והשני - תיאור פרידת משה בצו ה' - על פי מידת הדין.

     

  9. ייחודו של יצחק - עיון בבראשית פרק כ"ו

    אליעזר דניאל יסלזון

    ייעודו של יצחק נמסר לו בצו ה' - להיאחז בארץ, לשבת בה ולעובדה. על פי ציווי זה עובר יצחק מסטטוס של נווד בארץ, לאיכר מתיישב ומתנחל. השוני הכפוי בצורת חייו, מהווה אתגר וניסיון עבורו. שוני זה בצורת חייו מכתיב את כל שמסופר בפרק ואף על יחסו לעשו וליעקב.

  10. העגלה הערופה והדם הנקי

    אליעזר דניאל יסלזון

    פרשת עגלה ערופה נראית על פניו פשוטה, אך תוכנה ומיקומה דורשים מאתנו עיון נוסף. מבחינה של אלו, נוכל לברר את המסר הפנימי של הפרשה, ולהבחין במשמעות הסמלית הכפולה שיש של עריפת העגלה, העולה מן הביטוי המוביל בפרשה - 'הדם הנקי'.

  11. הציווי המפוצל בהקמת המשכן

    אליעזר דניאל יסלזון

    המאמר עוסק במשמעות הכפולה המסתתרת בציווי הקמת מזבח הקטורת. מתוך כך, הוא מפרש את מקומן של מצוות התמיד - העולה, הקטורת והנר - בתוך עבודת המשכן.

  12. הסיפור המפוצל והספר המחולק

    אליעזר דניאל יסלזון

    נעיין במחלוקת התנאים בשאלת מיקום פסוקי "ויהי בנסוע הארון". לפי גישה אחת, פסוקים אלה הועתקו לכאן ממקום אחר על מנת ליצור חציצה בין פורענות לפורענות, ועל פי הגישה השניה פסוקים אלו מהווים ספר נפרד בתוך חומש במדבר, ולמעשה מחלקים אותו לשלושה חלקים נפרדים. 

  13. פסח מצרים ופסח דורות

    אליעזר דניאל יסלזון

    קריאה בפסוקים שבפרקנו מעלה שתי קושיות: קיומה של חפיפה בין הציווי על פסח מצרים לציווי על פסח דורות, וחזרה על פסוקי הסיום של פרשת פסח. הפרשנים הקלאסיים ניסו להסביר את פשט הפסוקים לאור דברי חז"ל אך לא נשארו חפים מבעיות בעצמם, ואילו רד"צ הופמן נקט בגישה אחרת והראה כיצד התפתחות הלכות פסח מיישבת את הקושיות האלו. 

  14. הישנות המצוות בפרק י"ב שבספר דברים

    אליעזר דניאל יסלזון

    דברי משה שבפרק י"ב מלאים בכפילויות של הלכות החוזרות על עצמן שוב ושוב, אפילו עד ארבע פעמים בפרק יחיד. מדרש ההלכה, ובעקבותיו רש"י, הסבירו זאת בחלוקה לארבעה קטעים אשר לכל אחד מהם הסבר הלכתי עצמאי או הסבר המיוחס לתקופה מסוימת, אך נדמה שקריאה ישירה של הפסוקים מעלה אפשרות אחרת. גם באפשרות זו הפרק מתחלק לארבע חלקים, אלא שלפי הפשט המוקדים שלהם אחרים, והקטע הרביעי, המספק עיקר האתגר בפרק, למעשה הועתק מספר ויקרא. 

  15. שאילת הכלים בסיפור יציאת מצרים

    אליעזר דניאל יסלזון

    במהלך היציאה ממצרים שואלים בני ישראל כלים מאת שכניהם המצרים. שאילת הכלים נרמזה כבר בברית בין הבתרים והיא חוזרת ומוזכרת מספר פעמים לאורך ספר שמות. מה פשר שאילת הכלים ממצרים? מדוע עניין זה חוזר ומוזכר מספר פעמים בכתוב? וכיצד ניתן להבין את אלמנט העורמה שהיה כרוך בכך ובעוד מעשים נוספים במהלך היציאה ממצרים?