ייחוס עזרא הכהן (א-ו)

כעת סוף סוף אנחנו נפגשים במנהיג שהספר קרוי על שמו: עזרא הכהן הסופר. בפסוקים אלו מביא הכתוב את ייחוסו של עזרא, עד אלעזר הכהן בנו של אהרן הכהן. כפי שהכתוב מעיד, עזרא היה סופר מומחה ומנוסה ("מהיר" בלשון הכתוב), ומקורב למלך הפרסי, שנותן לו את כל מבוקשו.

עליית עזרא (ז-י)

לאחר שהמקדש כבר הוקם, עזרא עולה לארץ, בשנת שבע לארתחשסתא, ועימו רבים מבני ישראל, כהנים ולוויים. הכתוב מדגיש שעזרא הוא מנהיג רוחני גדול לעם ישראל: "כִּי עֶזְרָא הֵכִין לְבָבוֹ לִדְרֹשׁ אֶת תּוֹרַת ה' וְלַעֲשֹׂת וּלְלַמֵּד בְּיִשְׂרָאֵל חֹק וּמִשְׁפָּט" (י).

רשיון ארתחשסתא (יא-כו)

הרשיון של המלך הפרסי לעזרא תופס מקום גדול בפרק והוא מובא בארמית (הציטוטים הנזכרים כאן הם מתוך התרגום של הרב דן בארי). המלך נותן לעזרא יד חופשית לעלות לארץ, מצייד אותו בכסף וזהב ובציוד רב ואף מאפשר לו למנות שופטים ודיינים: "וְאַתָּה עֶזְרָא, כְּחָכְמַת אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר בְּיָדְךָ מַנֵּה שׁוֹפְטִים וְדַיָּנִים שֶׁיִּהְיוּ דָּנִים אֶת כָּל הָעָם אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַנָּהָר לְכָל יוֹדְעֵי חֻקֵּי אֱלֹהֶיךָ וַאֲשֶׁר לֹא יוֹדֵעַ תּוֹדִיעוּ" (תרגום כה). ארתחשסתא אומר במפורש שהצו מגיע כחלק מיראתו את ה': "כָּל אֲשֶׁר מִצַּו אֱלוֹהַּ הַשָּׁמַיִם יֵעָשֶׂה בִּזְרִיזוּת לְבֵית אֱלוֹהַּ הַשָּׁמַיִם שֶׁלָּמָּה יִהְיֶה קֶצֶף עַל מַלְכוּת הַמֶּלֶךְ וּבָנָיו?" (תרגום כג).

עזרא מודה לה' (כז-כח)

בעקבות נתינת האיגרת, והעלייה של עזרא ואנשיו, מודה עזרא לה' על כל הטובה: "בָּרוּךְ ה' אֱלֹהֵי אֲבֹתֵינוּ אֲשֶׁר נָתַן כָּזֹאת בְּלֵב הַמֶּלֶךְ לְפָאֵר אֶת בֵּית ה' אֲשֶׁר בִּירוּשָׁלִָם. וְעָלַי הִטָּה חֶסֶד לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ וְיוֹעֲצָיו וּלְכׇל שָׂרֵי הַמֶּלֶךְ הַגִּבֹּרִים וַאֲנִי הִתְחַזַּקְתִּי כְּיַד ה' אֱלֹהַי עָלַי וָאֶקְבְּצָה מִיִּשְׂרָאֵל רָאשִׁים לַעֲלוֹת עִמִּי" (כז-כח).

 

כתיבה: נתנאל שפיגל