הריגת גדליה בן אחיקם (א-ג)

בחודש השביעי (תשרי), ישמעאל בן נתניה מגיע אל המצפה, מקום מושבו שלגדליה בן אחיקם, עם עשרה אנשים, והם רוצחים את גדליה ואת כל האנשים סביבו "וַיַּכּוּ אֶת־גְּדַלְיָהוּ בֶן־אֲחִיקָם בֶּן־שָׁפָן בַּחֶרֶב וַיָּמֶת אֹתוֹ... וְאֵת כָּל־הַיְּהוּדִים אֲשֶׁר־הָיוּ אִתּוֹ אֶת־גְּדַלְיָהוּ בַּמִּצְפָּה וְאֶת־הַכַּשְׂדִּים אֲשֶׁר נִמְצְאוּ־שָׁם אֵת אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הִכָּה יִשְׁמָעֵאל" (ב-ג).

הריגת שמונים האנשים (ד-ט)

למחרת, איש עדיין אינו יודע על מות גדליה. ישמעאל בן נתניה פוגש שמונים אנשים "מִשְּׁכֶם מִשִּׁלוֹ וּמִשֹּׁמְרוֹן" (ה), בדרכם לבית ה'. ישמעאל מרמה אותם, מלווה אותם לכיוון גדליה, שכבר מת, וכשהם מגיעים אל העיר, הוא שוחט אותם לבור. הכתוב מעיד שאותו בור הוא אותו בור "אֲשֶׁר עָשָׂה הַמֶּלֶךְ אָסָא מִפְּנֵי בַּעְשָׁא מֶלֶךְ־יִשְׂרָאֵל" (ט).

לאחר רצח גדליה (י-יח)

ישמעאל פונה לכיוון בני עמון, עם שבויים שהוא לוקח מהמצפה. אולם יוחנן בן קרח יחד עם חיילים נוספים רודפים אחריהם ופוגשים אותם בגבעון "וַיִּמְצְאוּ אֹתוֹ אֶל־מַיִם רַבִּים אֲשֶׁר בְּגִבְעוֹן" (יב). כל השבויים חוזרים אל יוחנן בן קרח, אך ישמעאל מצליח לחמוק מיוחנן. בעקבות הרצח של גדליה, העם מבוהל ופונה לכיוון מצרים: "לָלֶכֶת לָבוֹא מִצְרָיִם, מִפְּנֵי הַכַּשְׂדִּים כִּי יָרְאוּ מִפְּנֵיהֶם כִּי־הִכָּה יִשְׁמָעֵאל בֶּן־נְתַנְיָה אֶת־גְּדַלְיָהוּ בֶּן־אֲחִיקָם אֲשֶׁר־הִפְקִיד מֶלֶךְ־בָּבֶל בָּאָרֶץ" (יז-יח).