ספר חגי פותח את סדרת הנביאים חגי זכריה ומלאכי שניבאו בתקופת שיבת ציון ובניין הבית השני. תקופת נבואתו של חגי היא קצרה מאוד, כארבעה חודשים בשנה השנייה לדריוש מלך פרס. כפי שמובא בתחילת הספר, חגי התחיל להינבא כ-18 שנה לאחר הצהרת כורש.

ההתרשלות בבניית הבית (ב-יא)

חגי מעודד את העם לבנות את המקדש. בתחילת הנבואה מובאת אימרה של העם "הָעָם הַזֶּה אָמְרוּ לֹא עֶת־בֹּא עֶת־בֵּית ה' לְהִבָּנוֹת" (ב). הנביא מוכיח את העם על דבריהם "הַעֵת לָכֶם אַתֶּם לָשֶׁבֶת בְּבָתֵּיכֶם סְפוּנִים וְהַבַּיִת הַזֶּה חָרֵב?" (ד) ומזמין את העם לשוב ולבנות את בית ה' "עֲלוּ הָהָר וַהֲבֵאתֶם עֵץ וּבְנוּ הַבָּיִת וְאֶרְצֶה־בּוֹ וְאֶכָּבְדָה אָמַר ה'" (ח). הנביא קושר בין המצב הקשה בארץ לבין אי בניית הבית "יַעַן בֵּיתִי אֲשֶׁר־הוּא חָרֵב וְאַתֶּם רָצִים אִישׁ לְבֵיתוֹ. עַל־כֵּן עֲלֵיכֶם כָּלְאוּ שָׁמַיִם מִטָּל וְהָאָרֶץ כָּלְאָה יְבוּלָהּ" (ט-י).

בעקבות דברי חגי (יב-טו)

זרובבל, המנהיג הפוליטי, ויהושע בן יהוצדק, הכהן הגדול, וכל העם שומעים את דברי חגי "וַיִּירְאוּ הָעָם מִפְּנֵי ה'" (יב), ובעקבות זאת הם מתחילים בעבודות הכנה לבניית המקדש "וַיָּבֹאוּ וַיַּעֲשׂוּ מְלָאכָה בְּבֵית־ה' צְבָאוֹת אֱלֹהֵיהֶם בְּיוֹם עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה לַחֹדֶשׁ בַּשִּׁשִּׁי בִּשְׁנַת שְׁתַּיִם לְדָרְיָוֶשׁ הַמֶּלֶךְ" (יד-טו).