חלומות פרעה (א-ז)

עוברות שנתיים ופרעה חולם שהוא עומד על היאור. לפתע הוא רואה שתי קבוצות של פרות: שבע פרות מלאות ושמנות ושבע פרות "עֹלוֹת אַחֲרֵיהֶן... רָעוֹת מַרְאֶה וְדַקּוֹת בָּשָׂר" (ג). הפרות רעות המראה אוכלות את שבע הפרות הבריאות. לאחר מכן פרעה שוב חולם חלום ובו הוא רואה שבע שיבולים "בְּרִיאוֹת וְטֹבוֹת" (ה) והנה שבע שיבולים אחרות "דַּקּוֹת וּשְׁדוּפֹת קָדִים צֹמְחוֹת אַחֲרֵיהֶן" (ו). השיבולים הדקות בולעות את השיבולים הבריאות. "וַיִּיקַץ פַּרְעֹה וְהִנֵּה חֲלוֹם" (ז).

חיפוש אחר פותר חלום (ח-טז)

כמו לקורא, גם לפרעה אין מושג איך להתייחס אל החלומות האלה, שבאים ללא רקע מציאותי כלשהו. פרעה מספר לעבדיו את החלומות אך הם לא מצליחים לפתור אותם. (מדוע? ראו את הצעתו של ד"ר יצחק מייטליס ואת הצעתו של הרב אמנון בזק) שר המשקים נזכר ביוסף שפתר לו ולשר האופים את חלומותיהם "וַיְהִי כַּאֲשֶׁר פָּתַר-לָנוּ כֵּן הָיָה" (יג). פרעה מעלה את יוסף מן הבור ומבקש ממנו לפתור את החלומות וחוזר עליהם בשינויים קלים.   

שני חלומות, פתרון אחד ועצת יוסף (כה-לו)

יוסף שומע את חלומות פרעה וקובע "חֲלוֹם פַּרְעֹה אֶחָד הוּא" (כה). לא מדובר בשני חלומות נפרדים אלא בחלום אחד שהא-להים חוזר עליו "כִּי-נָכוֹן הַדָּבָר מֵעִם הָאֱלֹהִים וּמְמַהֵר הָאֱלֹהִים לַעֲשֹׂתוֹ" (לב). יוסף לא רק פותר את החלום אלא משיא עצה לפרעה: לחסוך ולאגור אוכל בשבע השנים הטובות כדי לשרוד את שנות הרעב.

תגובת פרעה ועליית יוסף (לז-מו)

"וַיִּיטַב הַדָּבָר בְּעֵינֵי פַרְעֹה וּבְעֵינֵי כָּל-עֲבָדָיו" (לז). פרעה רואה ביוסף אדם חכם ונבון וכמו שהיה אצל פוטיפר, כך גם בבית פרעה "תִּהְיֶה עַל-בֵּיתִי וְעַל-פִּיךָ יִשַּׁק כָּל-עַמִּי רַק הַכִּסֵּא אֶגְדַּל מִמֶּךָּ" (מ). פרעה מלביש את יוסף בבגדים חדשים, נותן לו את טבעת המלך, משנה את שמו ונותן לו אישה. יוסף עובר מהפכה של ממש מבירא עמיקתא לאיגרא רמא.

מחלום למציאות (מז-נז)

כעת החלום הופך למציאות. שבע שנות שבע באות על מצרים ויוסף דואג לשמור כמה שיותר מזון ומשאבים עבור השנים הבאות. לאחר שבע שנות השבע מגיעות שבע שנות הרעב על מצרים, וכעת המחסנים נפתחים "וַיִּפְתַּח יוֹסֵף אֶת-כָּל-אֲשֶׁר בָּהֶם וַיִּשְׁבֹּר לְמִצְרַיִם" (נו). אנשים מארצות שונות באים למצרים. תוך כדי תיאור שנות השבע והרעב, הכתוב מדווח על הולדת שני ילדים ליוסף: מנשה ואפרים.