לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 

מזמור פ"ו - המזמור היחיד המיוחס לדוד בספר השלישי - הוא מזמור שמתפלל אדם שאויביו רודפים אותו ומבקשים את נפשו. חלקו הראשון (א-ז) כולל בקשות לתשועה. חלקו השני (ח-יג) כולל תפילה לכבוד ה': תפילה אוניברסלית " כָּל-גּוֹיִם... יכַבְּדוּ לִשְׁמךֶ" (ט) ופרטית "יַחֵד לְבָבִי לְיִרְאָה שְׁמֶך... וַאֲכַבְּדָה שִׁמְך לְעוֹלָם" (יא-יב). חלקו השלישי (יד-יז) כולל תיאור של הצרה ובקשה לתשועה והצלה.

חלקו השני של המזמור כולל תפילה להכרה בכבוד ה'. בפסוקים ח-י מתפלל בעל המזמור שכל הגויים יכבדו את שם ה'. ובפסוקים יא-יב הוא מתפלל שהוא עצמו יכבד את שם ה'.

א. "יכַבְּדוּ לִשְׁמךֶ"

1. פסוקים ח-י נפתחים בהצהרה "אֵין כָּמוֹך בָא-להים א-דני", ומסתיימים בהצהרה "אַתָּה א-להים לְבַדּך". האם יש ניגוד בין שתי ההצהרות? כיצד ניתן לבארו?

2. השורש עש"ה מופיע בפסוקים ח-י שלוש פעמים והוא משמש כשורש מנחה. מהם ההקשרים השונים שבהם הוא מופיע וכיצד הוא מחזק את המסר של הפסוקים?

3. הניסוח "כָּל גּוֹיִם אֲשֶׁר עָשִׂיתָ" מזכיר פס' בספר דברים כ"ו, יט "וּלְתִתְּך עֶלְיוֹן, עַל כָּל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר עָשָׂה, לִתְהִלָּה, וּלְשֵׁם וּלְתִפְאָרֶת, וְלִהְיתְֹך עַם קָדשֹׁ לַה' אֱ-להֶיך, כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר". תפילות ונבואות על הגויים שיבואו וישתחוו לה' מופיעות במקרא, אך שילוב של מזמור בקשה של היחיד עם תפילה שהגויים יכירו בה' הוא שילוב ייחודי שמופיע שוב רק בתהילים כ"ב כח-כט. מדוע לדעתכם בעל המזמור משלב את הבקשה על הגויים כחלק ממזמור הבקשה לישועה מאויביו?

ב. "וַאֲכַבְּדָה שִׁמך לְעוֹלָם"

בפס' יא מופיעה תפילה ייחודית ובה מבקש בעל המזמור מה' שינחה אותו בדרכו על מנת שהוא יוכל להלך בה "הוֹרֵנִי ה' דַּרְכךֶּ אֲהַלֵּך בַּאֲמִתֶּך". בנוסף, הוא מבקש שה' יתערב באופן פעיל וישפיע על לבו "יַחֵד לְבָבִי לְיִרְאָה שְׁמֶך".

1. דימוי ה"לב הכפול", המנוגד ל"לב אחד", ידוע מכמה ביטויים במקרא. עיינו בתהילים י"ב, ג, ודה"א י"ב, לד, למי יש שני לבבות ולמי לב אחד או לב שלם?

2. בברכת אהבה שבברכות קריאת שמע אנחנו מתפללים "וְיַחֵד לְבָבֵנוּ לְאַהֲבָה וּלְיִרְאָה אֶת שְׁמֶך" ותפילתנו מבוססת על הנאמר במזמור. עיינו במקורות הבאים ועמדו על ייחודיותה של הבקשה המופיעה במזמור: ירמיהו ל"ב, לט; מל"א ח', נה-סא; תהילים קי"ט, לה-לו; דה"א כ"ט, י-יט.

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"