לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 

פרק א' בישעיהו, הנקרא בבתי הכנסת כהפטרה לפרשת דברים, מטלטל את שומעיו בין תוכחה לתשובה, בין פורענות לישועה, בין זעם לסליחה. הפרק נתון בין שתי כותרות (ישעיהו א׳,א; ב׳,א) ורבים רואים בו הקדמה ובה סקירה של נושאים עקרוניים, מתקופות שלטונם של המלכים המפורטים בפס׳ א, מעין תמצית של נבואת ישעיהו.

א. הכותרת בא׳,א מפרטת לנו את תקופת פעילותו של ישעיהו ואת הקהל אליו הוא פונה.

1. שימו לב לרשימת המלכים המפורטת בפסוק, שתקופת שלטונם משתרעת על עשרות שנים. עמדו על התהפוכות המתרחשות במהלך שנות פעילותו של ישעיהו.

2. הכותרת בב׳,א, הופכת את פרק א׳ ליחידה בפני עצמה. העזרו בדברי האברבנאל, כיצד הוא רואה את הפרק?
"חזון ישעיהו וגו׳ - ראוי שתדע שלא אמר הכתוב חזון ישעיהו בן אמוץ אשר חזה על יהודה וירושלים כדרך הקדמה הכוללת על כל נבואותיו כי אם הדבר היה כן, לא יהיה צריך לומר בנבואה השנית "הדבר אשר חזה ישעיהו בן אמוץ" אחרי שהנבואות כולן נכללו בפסוק הראשון בתחילת הספר... ואולי הודיע הכתוב בזה דבר עליון אלהי, והוא שישעיהו בימי עוזיהו המלך חזה הנבואה הזאת, ואחר כך בימי יותם חזר לראות זאת הנבואה בעצמה, ובימי אחז באה לו פעם שלישית וכן בימי חזקיהו ראה אותם פעם רביעית ועל זה אמר חזון ישעיהו בן אמוץ אשר חזה על יהודה וירושלים... והיתה גם כן הנבואה הזאת רבת התוכחה בתחילת הספר, אם מפני שהיתה ראשונה בזמן, ואם לפי מעלת השנותה כל כך פעמים בימי המלכים האלה" 

ב. הפרק כולל נושאים רבים ולא ברור מהו הרקע ההיסטורי שלו. המפרשים נחלקו האם התיאור העגום המופיע בפסוקים ו-ט הוא תיאור עתידי, המאיים על העם בתוצאות אפשריות של מעשיהם הרעים או תיאור של מצב הווה לאחר מכה קשה שהוכתה ממלכת יהודה. עמדו על פרטי התיאור וחוו דעתכם. לאיזה אירוע היסטורי יכול התיאור להתאים? (השוו דה"ב כ"ח,ה-ח; מל"ב י"ח,יג)

ג. בא׳,י-כ מוכיח הנביא את שומעיו במילים קשות על מה שהם עושים ומה שאינם עושים. עקבו אחרי תיאור המצוות אותן מקיים העם, מדוע הנביא מתנגד אליהן? לאור הפירוט נסו לשער מדוע לעם קשה לקבל את התוכחה. (השוו עמוס ה׳,כא-כה; ירמיהו ז׳,כא-כג)

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך 

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"