מדוע הסיפור של דברי הימים מתחיל במות שאול ולא בהמלכת דוד? הסיפור מלמד מהו הרקע להעברת המלכות משאול לדוד, ומהו התיקון הנדרש מדוד בהמשך הספר. 

 

סיפור מות שאול הוא הסיפור הפותח את החלק הסיפורי של דברי הימים. במבט ראשון הוא מזכיר מאוד את סיפור מות שאול המופיע בשמואל א פרק ל"א. אולם, התבוננות מעמיקה מגלה שיש כאן דגשים שונים מספר שמואל, ובכך פותחת צוהר להבנת חשיבות הסיפור כרקע לסיפורי דוד שיבואו בפרקים הבאים. 

הדגש הראשון בסיפור הוא על כך שמדובר בסיפור השמדת בית דוד. מתיאור המלחמה משתמע שרק שאול ובניו מתים: "וַיָּנָס אִישׁ יִשְׂרָאֵל מִפְּנֵי פְלִשְׁתִּים וַיִּפְּלוּ חֲלָלִים בְּהַר גִּלְבֹּעַ׃ וַיַּדְבְּקוּ פְלִשְׁתִּים אַחֲרֵי שָׁאוּל וְאַחֲרֵי בָנָיו" (א-ב) - איש ישראל נס ואילו שאול ובניו נופלים חללים (על נכונות הקריאה יעיד חילוף הזמנים בפסוקים).
בנוסף, נושא כליו של שאול ואנשיו מקבלים מקום פחות משמעותי. הביטוי החזק לכך הוא הפסוק המסכם בכל אחד מהספרים:  שמואל המסכם : "וַיָּמָת שָׁאוּל וּשְׁלֹשֶׁת בָּנָיו וְנֹשֵׂא כֵלָיו גַּם כָּל אֲנָשָׁיו בַּיּוֹם הַהוּא יַחְדָּו" (שמואל א' ל"א, ו), ואילו  דברי הימים מסכם: " וַיָּמָת שָׁאוּל וּשְׁלֹשֶׁת בָּנָיו וְכָל בֵּיתוֹ יַחְדָּו מֵתוּ" (ו). 

הדגש השני בסיפור הוא הקשר בין שאול לעבודה זרה. פלשתים שמים את גולגלתו של שאול בבית דגון - אלוהיהם המוכר לנו כבר מספר שמואל. אנשי יבש קוברים את גולגולתו תחת האלה. הדבר היחיד הנוסף שנקבר תחת האלה בתנ"ך הוא העבודה הזרה של בני יעקב (בראשית ל"ה). נראה שיש כאן ניסיון להציג את שאול כעבודה זרה- שקוברים אותה תחת האלה! יש כאן רמז להתנהלות בעייתית מצד שאול ביחס לעבודת ה'.

פסוקי הסיכום של הפרק מגלים לנו מה בדיוק היה חטאו של שאול שהביא להשמדת ביתו:  "וַיָּמָת שָׁאוּל בְּמַעֲלוֹ אֲשֶׁר מָעַל בַּה' עַל דְּבַר ה' אֲשֶׁר לֹא שָׁמָר וְגַם לִשְׁאוֹל בָּאוֹב לִדְרוֹשׁ׃ וְלֹא דָרַשׁ בַּה' וַיְמִיתֵהוּ וַיַּסֵּב אֶת הַמְּלוּכָה לְדָוִיד בֶּן יִשָׁי׃" (יג-יד). השורשים מ-ע-ל וד-ר-ש הם פעלים הפוכים המשמשים מוטיב חוזר בדברי הימים. דרישה בה' היא הניסיון לעבוד את ה' בצורה השלמה ביותר. זהו המעשה האידאלי של עובד ה'. לעומת זאת מעילה זו פגיעה בעבודת ה'. המעילה מוצגת כמעשה הרע ביותר. חטאו של שאול היה שהוא לא דרש בה', לא עבד אותו כראוי ואף מעל בו. העברת המלוכה לדוד אמורה לתקן מצב זה. דוד עתיד לדרוש את ה', להביא את ארון ה' לירושלים ולהכין את הבסיס לעבודת ה' בבית המקדש.

 

סוכם על ידי צוות אתר התנ"ך 

לשמיעת השיעור המלא באדיבות אתר VBM של ישיבת הר עציון