בפרק י"א מתחיל תיאור רחב ומפורט של מלכות דוד. תיאור זה שונה מהתיאור בספר שמואל.  פרקים רבים המתארים את מאבקו של דוד בדרך למלוכה, ואת תלאותיו לאורך שנות מלכותו המופיעים בספר שמואל, אינם מופיעים בדברי הימים. במקומם מופיעים פרטים רבים המשקפים את עוצמתה של מלכות דוד. דמותו של דוד המלך המתוארת על ידי בעל דברי הימים היא זו שהתקבעה בזיכרון ההיסטורי של עם ישראל לדורות.

 

1. המלכת דוד (דה"א י"א, א-ג): בתיאור המעבר בין מלכות שאול למלכות דוד נעדרת תקופת הביניים בה מלך דוד בחברון על חלק מהעם. השוו את פסוקים א-ג בפרקנו לשמ"ב ב',א-יא, שמ"ב ה', א-ה. מה לא מתואר בדה"י ואיזה רושם נוצר מן התיאור? אלו מילים נוספות בדה"י על המסופר בשמ"ב ה'? מהי לדעתכם משמעות השינוי?

 

2. כיבוש ירושלים: השוו בין המתואר בפסוקים ד-ט בפרקנו, לבין המקבילה בשמ"ב ה', ד-ט.

א. "וכל ישראל" (פס' ד). השוו לשמ"ב ה',ו. מהו השינוי? איזה רושם הוא יוצר?

ב. בפס' ו ניתן לראות כיצד מבאר הפסוק בדברי הימים מקרא קשה משמואל. השוו את פס' ו לשמ"ב ה', ח. כיצד מבאר הפסוק את המסופר בשמואל? עיינו ברש"י.
רש"י שמ"ב ה', ח: לא יבא דוד הנה - הרי זה מקרא קצר שאמר כל מכה יבוסי ויגע בצנור ולא פירש מה יעשה לו ובדברי הימים פירש כל מכה יבוסי בראשונה יהיה לראש ולשר (דה"י א י"א, ו)...

ג. "ויואב יחיה" (פס' ח) מהו תפקידו של יואב בדה"י לעומת תפקידו בשמואל? עיינו במדרש.
מדרש תהלים [בובר] מזמור יח ד"ה [כד] כי בך:
כי בך ארוץ גדוד. ר' חייא בשם ר' לוי אמר בשעה שהלך דוד לעשות מלחמה עם היבוסי, התחיל לומר כל מכה,יבוסי ויגע בצנור (שמ"ב ה ח), וכתוב אחר אומר "כל מכה יבוסי [בראשונה] יהיה לראש ולשר" (דה"א יא ו), מה עשה יואב, הביא ברוש אחד רענן, וקבעו בצד החומה, וכפף את ראש הברוש שהוא רך, ועלה על ראשו של דוד, ונתלה על הברוש, ודילג על החומה, אמר דוד "יהלמני צדיק חסד ויוכיחני" (תהלים קמא ה), מה עשה הקב"ה, קיצר את החומה, ועלה דוד אחריו, שנאמר "ובאלהי אדלג שור".

 

3. א. בפרקים י"א,י-מז; י"ב, א-לח מופיעה רשימה ארוכה של גיבורי דוד. לחלק מהרשימה (י"א, י-מא) יש מקבילה בשמואל, אלא שבדבה"י ממוקמת הרשימה בראשית תיאור מלכות דוד, ואילו מקבילתה בשמ"ב כ"ג, ח-לט נמצאת בנספחים שבסוף הספר. נסו לשער מה יכולה להיות הסיבה לשינוי במיקום הרשימה? איזה רושם היא יוצרת כאן?

ב. בין הרשימות יש הבדלים רבים. לדוגמא: השוו את פס' יג-יד בדבה"י א י"א לשמ"ב כ"ג,יא-יב.
קראו את המדרש ברות רבה ועמדו על הדרכים השונות שמציע המדרש לישוב ההבדלים בין המקראות השונים.
רות רבה (וילנא) פרשה ה ד"ה א הוא היה:
הוא היה עם דוד בפס דמים (ד"ה א' י"א) רבי יוחנן אמר בחקל סומקתא. רבי שמואל בר נחמני אמר בפס דמים שמשם פסקו דמים, (דברי הימים א' י"א) והפלשתים נאספו שם למלחמה ותהי חלקת השדה מלאה שעורים, כתוב אחד אומר שעורים, וכתוב אחד אומר (שמואל ב' כ"ג) עדשים. רבי יעקב אמר: עדשים היו אלא שהיתה ענבותן דומין לשעורין, ר' לוי אמר: הפלשתים שבאו גבוהים כשעורים והלכו נמוכים כעדשים, "ויתיצבו בתוך החלקה ויצילוה" וכתוב אחד אומר "ויצילה" אלא מלמד שהחזירוה לבעליה שהיתה חביבה עליהם כשדה מלאה כרכום, ר' שמואל בר נחמן אמר: שנה אחת היתה ושתי שדות היו, רבנן אמרין: שדה אחת היתה ושתי שנים היו...

 

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"