לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות ודגשים לעיון והעמקה בפרק:

 

בפרקנו נחמיה, שהיה פקיד פרסי רם דרג, עוזב את משרתו הרמה בשושן ומתמנה לפחה של יהודה. נחמיה יוצא למסע לארץ ישראל. כשהוא מגיע לארץ הוא עורך סיור לילי אותו הוא מסתיר מהסגנים, היהודים, הכהנים, והשרים.

1. כיצד מתארגן נחמיה למסע (ז-ט)? השוו לדבריו הכנים והנוגעים ללב של עזרא בעזרא ח', כא-כג. עמדו על הבדלים נוספים בין שני המנהיגים: מטרות עלייתם, הנלווים אליהם, דרכי ההתארגנות.

2. סיורו הלילי של נחמיה מתואר בהרחבה בפס' יב-טו: התיאור מפרט בדיוק מאיזה שער יצא, לאיזה כיוון פנה ומה ראה בדרכו. הכתוב אף מעיר שבאזור מסוים "אין מקום לבהמה לעבור" (פס' יד) פרט זעיר אשר ממחיש את קשיי הדרך ואת חומרת החורבן. מדוע לדעתכם מסתיר נחמיה את סיורו מהסגנים, היהודים, הכהנים והשרים? מה מלמד הדבר על אישיותו?

3. בפס' יג מתאר נחמיה ""וָאֱהִי שׂבֵֹר בְּחוֹמתֹ יְרוּשָׁלִַם אֲשֶׁר הֵם פְּרוּצִים וּשְׁעָרֶיהָ אֻכְּלוּ בָאֵשׁ". עיינו בשני הפירושים למילה "שובר" בפסוק. מהם מעשיו של נחמיה על פי כל אחד מהפירושים?

ר"מ זר כבוד ("דעת מקרא"): שימוש יחודי למילה עברית פירושה כאן התבונן.

רש"י: והם הלכו לשבור ולהפיל חומות העיר בלילה ולהרבות פרצותיה למען יהיו בני העיר למחר להוטים ומסכימים בעצה אחת עם נחמיה לבנות חומות העיר...

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך בתכנית "מתן על הפרק"