על מה מדבר הנביא? על רעידת אדמה פיזית או פוליטית? ובאיזו תקופה תתקיים הנבואה?

 

רבים פרשו שרעש הארץ האמור כאן משל הוא למלחמות כבדות ופרשו הארץ האמורה כאן על ארץ ישראל, והקריה האמורה בפס' י' על עיר ממלכת האויב שכבש את ארץ ישראל.

בשיטה זו יש מפרשים שפרשו שפרשה זו היא נבואה על כיבוש ארץ ישראל בידי מלכות אשור ועל חורבן נינווה בירת אשור. ויש שפרשו שהארץ היא כל העולם כולו, כלומר: כל הממלכות שכבשה אשור, ושכל החזון כולו מדבר במפלת ממלכת אשור ונינווה בירתה…

אמנם הרשות נתונה למעין בדברי הנביאים לומר שקיום דברי הנבואה עתיד להיות בדרך סמלית, ושאין זו גזירה מוחלטת שעתיד העולם להחרב ברעש, ושגם מלחמה גדולה שתחריב ארצות רבות עשויה לאמת את דברי הנביא בחזונו. אבל המפרש הרוצה לעמוד על פשוטם של המקראות, אין לו אלא מה שעיניו רואות, ואין לו להכניס אל החזון מה שאין בו.

ועל כן הדעת נוטה לומר שהחזון מדבר על רעש אדמה ממש, שעתיד לבוא על הארץ בחטאות יושביה, והארץ היא העולם כולו… בני האדם הפרו את הציוויים היסודיים שבהם תלוי קיום החברה האנושית, וענשם יהיה שיתבטלו כל סדרי החברה האנושית… החזון מסתיים בביטול המלכויות של מלכי האדמה והעבודה לצבא המרום, ובגילוי כבוד מלכות ה' בהר ציון ובירושלים. חזון זה הוא אפוא חזון לאחרית הימים… נועד מלכתחילה לימי חזקיהו אלא שלא היה הדור ראוי לו.

מתוך תנ"ך עם פירוש דעת מקרא, הוצאת מוסד הרב קוק ירושלים, ספר ישעיהו, סיכום פרק כ"ד