נח, האדם היחיד שה' קראו 'צדיק', עומד בנסיונות השונים: בונה תיבה גדולת ממדים, דואג לבעלי החיים שאיתו בתיבה במשך שנה שלמה, ופורש מחיי אישות. בזכות עמידתו בנסיונות השונים הוא זוכה ונעשה ל'צדיק יסוד עולם'. 

 

על הרקע של דורות שהשחיתו והתעיבו עלילה בולטת צדקותו של נח, איש אחד ויחיד בדורותיו. 'בדורותיו' - פשוטו כמשמעו: הן הדורות הרבים שבהם חי לפני המבול, הן כל עשרת הדורות שממנו ועד לאברהם.

יחיד הוא נח במקראות שלא רק שהכתוב קורא לו 'איש צדיק, תמים' אלא ה' בכבודו ובעצמו אומר לו בהתגלות השנייה אליו: "כי אותך ראיתי צדיק לפני בדור הזה" (א). נח הוא הראשון בו פירש הכתוב 'מציאת חן'. ועיקרה של מציאת חן זו היה בסוד הנבואה שזכה לה. 

בעצם עשיית התיבה, שאת מידותיה המדוייקות פירש ה', ובהכנות שנצטווה לעשות לקליטת כל בעלי החיים תוך דאגה לשיכונם ולמזונותיהם, היה משום ניסיון גדול לנח, שהרי נצטווה לעשות מבנה בעל ממדים אדירים, עת שבאופק לא היה נראה כל סימן המבשר את בוא השואה וגם לא ידע את משך זמן השואה והוא עמד בניסיון זה. ושלוש פעמים הטעימו הכתובים שנח עשה במדוקדק כפי שצווהו ה'. ונקטו הכתובים כאן מעין סגנון הכתוב במשה במעשה מלאכת המשכן.

בדאגה שדאג נח במשך שנה תמימה לבעלי החיים שהיו איתו בתיבה, היה משום דבקות במידותיו של ה': "ורחמיו על כל מעשיו" (תהילים קמ"ה, ט). וכך נעשה נח שותף לבורא העולם הן בהצלה והן בבניין עולמו מחדש: "לחיות זרע על פני כל הארץ" (ג). 

גם בפרישות מחיי אישות במשך כל תקופת המבול וגם לאחריה, עליה רק נרמז, היה משום ניסיון וגם בו עמד. וכך נעשה נח ל'יסוד עולם', כמשל החכם: "כעבור סופה ואין רשע וצדיק יסוד עולם" (משלי י', כה) - יסוד איתן, שיתקיים הוא וזרעו אחריו לזמן רב.

נערך ע"י צוות אתר התנך, מתוך תנך עם פירוש דעת מקרא, הוצאת מוסד הרב קוק ירושלים, ספר בראשית עמ' רמ-רמא