כל המבקש ללמוד פרק במשא ומתן, מן הראוי שיתבונן בפרשת בני ראובן וגד, ובדמותו של משה רבנו המתגלה בפרשה זו במלוא שיעור קומתו, כמנהיג וכמחנך.

 

כל המבקש ללמוד פרק במשא ומתן, מן הראוי שיתבונן בפרשת בני ראובן וגד, ובדמותו של משה רבנו המתגלה בפרשה זו במלוא שיעור קומתו, כמנהיג וכמחנך העושה לתלמידיו 'בית ספר' בשיטת 'המקל והגזר'. במהלך משא ומתן מרתק ומייגע, מצליח משה לתקן שלוש שגיאות המאפיינות את גישתם של בני ראובן וגד:

א. לעומת תביעתם לכתחילה שלא לעבור כלל את הירדן, מהדהדת זעקת משה "הַאַחֵיכֶם יָבֹאוּ לַמִּלְחָמָה וְאַתֶּם תֵּשְׁבוּ פֹה?" (ו) ובעקבות ביקורתו משנים הם את גישתם ונכונים להיחלץ חושים לפני בני ישראל.

ב. גם לאחר נכונותם להיחלץ חושים, רואים הם משימה זו כתשלום מס לאומי, ולא כשליחות א-לוהית. רק לאחר שמתקן משה את דבריהם ומדגיש: "אִם תֵּחָלְצוּ לִפְנֵי ה' לַמִּלְחָמָה" (כ), הם מחרים מחזקים אחריו: "ועֲבָדֶיךָ יַעַבְרוּ כָּל חֲלוּץ צָבָא לִפְנֵי ה' לַמִּלְחָמָה" (כז).

ג. כבר עמדו חכמים על סדר העדיפות השגוי של בני ראובן וגד, המקדימים את צאנם לטפם ואומרים למשה: "גִּדְרֹת צֹאן נִבְנֶה לְמִקְנֵנוּ פֹּה וְעָרִים לְטַפֵּנוּ" (טז). על פי המדרש המובא ברש"י אמר להם משה "עשו העיקר עיקר והטפל טפל" ואכן גם כאן הם מבינים את הרמז ולבסוף מקדימים את הטף והנשים למקנה הצאן: "עֲבָדֶיךָ יַעֲשׂוּ כַּאֲשֶׁר אֲדֹנִי מְצַוֶּה טַפֵּנוּ נָשֵׁינוּ מִקְנֵנוּ וְכָל בְּהֶמְתֵּנוּ יִהְיוּ שָׁם בְּעָרֵי הַגִּלְעָד" (כה-כו).

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך מתוך הסדרה 'מעט מן האור', בהוצאת ספריית בית אל בשיתוף תנועת אורות