הפרקים הראשונים של ספר במדבר עוסקים במפקד ובסדר המחנות. מבחינה כרונולוגית פרקי חנוכת המשכן קודמים להם. מדוע פתחה בהם התורה ומה רצתה ללמדנו בכך? נראה כי מחנה ישראל מייצג את המרכבה לשכינה ולכן היה חשוב לפתוח בכך.

סידור מחנה ישראל איננו סידור אקראי, אלא זהו סידור בעל משמעות. מיקומו של המשכן הוא במרכז המחנה, כך שכל חיי המחנה סובבים סביבו, וכל אחד מן השבטים נמצא במרחק שווה מן המשכן.

לכל שבט היה דגל - מפה ועליה ציור המסמל את השבט. לפי המדרש, ארבעת הציורים היו כארבע הדמויות במרכבה שראה יחזקאל: אריה, אדם, שור ונשר. מחנה ישראל סודר בארבעה דגלים, כנגד ארבע החיות שבמרכבת השכינה.

מהי המשמעות של עובדה זו? מחנה ישראל מהווה מרכבה לשכינה. כאשר השכינה בשמיים, הכרובים והאופנים הם המרכבה. כאשר השכינה בארץ כסא ה' הוא הכרובים והמשכן, וכל מחנה ישראל הוא המרכבה.

אם כל מחנה ישראל הוא מרכבה לשכינה, אזי יש משמעות רבה להתנהלותו של מחנה זה. יש משמעות למעשי האנשים ולרמה הרוחנית שלהם. ספר במדבר מתאר תחילה את סדר המחנה הזה, ולאחר מכן את התנהלותו.

מבחינה כרונולוגית, פרקים ז'-ט' קודמים למפקד, אך ספר במדבר פותח דווקא במפקד ובסידור המחנות! ייתכן שהדבר נובע מהעיקרון שביארנו. המפקד מתאר את העם, העומד במרכזו של ספר במדבר, וסדר המחנה מעיד על אופי ההליכה במדבר: המשכן הוא מרכז המחנה, ומחנה ישראל הוא מרכבה לשכינה.

המיוחד בספר במדבר הוא השילוב של התיאור האנושי של העם עם האידיאה הגדולה של המשכן ושל שכינת ה'. מחנה ישראל במדבר הוא מחנה אנושי שבתוכו שורה השכינה, וספר במדבר פותח בתיאור המחנה המיוחד הזה.

עוד על אותו נושא קראו בפוסט מאת פרופ' יונתן גרוסמן 'שבטי מרכבה'

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך

לקריאת המאמר המלא באדיבות אתר VBM של ישיבת הר עציון