חלוקת הפרק:
פס' א-ז: מסעו של אליהו לעבר הירדן
פס' ח-יב: עליית אליהו לשמים
פס' יג-טו: חציית אלישע את הירדן
פס' טז-יח: החיפוש אחר אליהו
פס' יט-כב: ריפוי המים על ידי אלישע
פס' כג-כה: אלישע והנערים
 
1. פס' א-ז: מסעו של אליהו לעבר הירדן

א. לסיפור שלפנינו מספר חלקים, אך כולם קשורים עם הסתלקותו של אליהו וכפי שמופיע בכותרת שבראשית הפרק. גם שני הסיפורים על אלישע שבסוף הפרק, ריפוי המים והמפגש עם הנערים, קשורים ישירות לסיפור עליית אליהו שבהסתלקותו הפך אלישע למחליפו, ובסיפורים אלו מפגיש אותנו הכתוב עם דמותו של מי שימלא את מקומו.

ב. פס' א – על פי ההקשר מסתבר שה'גלגל' כאן אינה גלגל יריחו אלא עיר הנמצאת על גב ההר. כך מובן כיצד בפסוק ב נאמר שהם ירדו לבית אל. לקמן בפרק ד', פס' לח מוזכרת עיר בשם גלגל אליה שב אלישע (מאזור הצפון, משונם והר הכרמל) ומסתבר שזו עירו.

ג. בדרכו של אליהו אל הירדן הוא עובר דרך בית אל ויריחו ומסתבר שיש כאן תנועה הפוכה לתנועת הכניסה לארץ של עם ישראל שחצו את הירדן, כבשו את יריחו ואז עלו לעי השוכנת בסמוך לבית אל. זהו ביטוי לעזיבתו של אליהו. אלישע דבק ברבו ולא מוכן לעוזבו ואף לא מוכן לומר בקול את מה שכבר יודעים בני הנביאים. מעניין שלאחר שאליהו עולה השמימה, דווקא אלישע מכיר בהסתלקותו בניגוד לבני הנביאים המחפשים אחריו.

2. פס' ח-יב: עליית אליהו לשמים

בקשתו של אלישע ל'פי שניים' (ט) משמעותה, בפשטות, לא כפול אלא שני חלקים, כמו דין הבכור בתורה (דברים כ"א, יז). אליהו מסכים לבקשתו בתנאי שיראה אותו נלקח. מסתבר שיש כאן מעין מבחן של דבקות, בדומה קצת למה שדרש אליהו מאלישע בפעם הראשונה שנפגשו (מלכים א י"ט, כ-כא). השאלה הגדולה היא מדוע לא מת אליהו? מספר דרשנים ופרשנים הסבירו זאת על רקע החלפתו של אליהו באלישע (מלכים א י"ט) כאשר אליהו ממשיך להשפיע על העולם 'מלמעלה', הפעם כמקרב בין ישראל לאביהם שבשמים.  

3. פס' יג-טו: חציית אלישע את הירדן

יושם לב לכך שאלישע נוהג כאליהו וחוצה את הירדן מה שמסמל את העובדה שהוא יורשו ואכן כך מבינים את הדבר בני הנביאים. אכן בהמשך רואים שאלישע עובר באותם מקומות בהם עבר אליהו לפני פרדתו. 

5. פס' יט-כב: ריפוי המים על ידי אלישע 

יש להשוות בין הפעולה הניסית הראשונה המתוארת כאן ביחס לאלישע, לזו הראשונה שעשה אליהו לעיל מלכים א פרק י"ז. בעוד שאליהו גזר על בצורת, אלישע מרפא את המים. יש בכך כדי ללמד על האופי השונה שלהם וכפי שיבוא לידי ביטוי גם בהמשך הסיפורים. 

6. פס' כג-כה: אלישע והנערים

מפסוק כג עולה שהנערים באו מיריחו. הקריאה שלהם "עלה קרח" באה להדגיש את הניגוד בין אלישע לאליהו שהיה עם אדרת שיער (לעיל א', ח). מסתבר שהיו אלו נערים שלא אהבו את ריפוי המים ואת הגישה החדשה והרכה של אלישע. העונש הקשה בא להם בשל הפגיעה במעמד הנביא החדש ומלמד שגם באלישע מצויה מידת הדין.