לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 

פרקים ל"ז-ל"ח עוסקים בערוב ימיה של ממלכת יהודה, כאשר הצבא הבבלי עומד בשערי העיר. שתי דמויות עומדות במרכז הפרקים הללו: ירמיהו – שחוזר שוב ושוב על נבואתו שעל הנותרים בעיר להכנע לבבלים, על מנת להציל מה שעוד ניתן להציל; וצדקיהו – אחרון מלכי יהודה, המתואר כאן על מורכבותו, הססנותו וחולשתו הפוליטית. ליבו של צדקיהו נוטה אחר דבר הנביא, אך הוא כבול לדעת שריו. פרק ל"ז פותח בהסרה הזמנית של המצור שהוטל על העיר בעקבות עליית מלך מצרים לעזרת ממלכת יהודה. ירמיהו מנצל את הסרת המצור על מנת לצאת מירושלים, אך הוא נתפס בשער העיר, מואשם בבגידה ומושלך לכלא. בעקבות התערבותו של צדקיהו הוא מוצא מן הכלא ומועבר לחצר המטרה.

א. עם הפסקת המצור הבבלי על ירושלים יוצא ירמיהו מהעיר ומואשם בידי פקיד בשם יראייה בעריקה אל הבבלים.

נסו לשער מדוע יצא ירמיהו מהעיר. שימו לב ליעדו ולפועל "לחליק" בו משתמש הכתוב. חשבו – האם יש קשר בין נבואתו של ירמיהו בראשית הפרק לניסיונו לעזוב את העיר? חשבו על הסיטואציה שבה עומד ירמיהו כעת, כאשר הבבלים, שעליהם ניבא שישרפו את העיר ויחריבוה, מסירים את המצור.

ראו את דברי הרד"ק: ׳שהיה בתוך העם, והיה ירא שמא יתנוהו לבית הכלא, לפי שאמר: ׳כי אם הכיתם את כל חיל כשדים׳ וגומר. וענין ׳לחליק׳ - לשון השמטה...כלומר היה רוצה להיות נשמט משם׳.

ב. ׳וַיִּשְׁלַח הַמֶּלֶךְ צִדְקִיָּהוּ וַיִּקָּחֵהוּ וַיִּשְׁאָלֵהוּ הַמֶּלֶךְ בְּבֵיתוֹ בַּסֵּתֶר׳ (יז) לאחר תקופה ארוכה בה ירמיהו יושב בכלא, נפגש צדקיהו עם ירמיהו בסתר ושואל לדבר ה׳.

בתקופה שבה ירמיהו היה כלוא בבית יהונתן הסופר התרחש אירוע היסטורי, שבעקבותיו משתנה שוב היחס לנבואות ירמיהו. קראו את דברי ירמיהו בפס׳ יט וחשבו מהו האירוע, וכיצד הוא הביא לשינוי היחס?

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"