פרק ט' מתאר בפירוט את כוחו ועושרו של שלמה המלך, והקוראים בדברי הימים נפרדים משלמה כשהוא בשיא כוחו, עושרו ותפארתו.

 

בפרקי שלמה, ההבדל העיקרי בין מלכים לדברי הימים הוא בבחירה אלו פרקים להשמיט. אדם הקורא על מלכות שלמה בדברי הימים נשאר עם רושם עז של דמות אידילית של מלך וממלכה.

א. קראו מל"א פרק י"א, והיזכרו בשאר הפרקים שלא נכללו בספר דברי הימים. נסו לחשוב על הפרספקטיבות השונות של מלכים ודה"י בנוגע למלכות שלמה. עם איזו מהן אתם מזדהים?

ב. לסיכום מלכות שלמה קראו תמצית מדבריה של פרופ' שרה יפת על מלכות שלמה על פי ספרה "אמונות ודעות בספר דברי הימים":

כיוון שנקודות התורפה של מלכות שלמה במלכים נמצאות בראשית המלוכה ובאחריתה הרי שעיבוד החומר הוא פשוט. ראשית מלכות שלמה ובעיקר המלכתו מתוארת בדה"י באופן שונה לחלוטין (מל"א א'-ב' לעומת דה"א כ"ח-כ"ט) וצוואתו המקורית של דוד (מל"א ב', פס' א-ט) מוחלפת בהוראות לבניית המקדש; התיאורים של אחרית מלכותו הכוללים את נישואיו לנשים נכריות, חטאיו, האויבים שקמו לו וכו' (מל"א י"א) הושמטו בדה"י לגמרי. הנקודה הבולטת בדברי הימים היא הצגת בניין המקדש כמפעלו העיקרי וכמעט הבלעדי של שלמה. קו זה מבוטא באופנים אחדים: במלכים מתואר בניין המקדש באריכות רבה ובפירוט אך הוא מוצג כאחד ממפעלי הבניה של שלמה, ולא הגדול שבהם. דה"י מתייחס רק ברמז לכל מפעלי הבניה האחרים ומעמיד את בנין המקדש כתכלית הכל. תיאור בניית המקדש, מעשיו, כליו וחנוכתו מהווים במלכים את נקודת הכובד של מלכות שלמה אך מבחינה כמותית הם מקיפים רק כשליש של התיאור, בדה"י הם מקיפים יותר מחצי. בניין המקדש מתואר במלכים לאחר עניינים רבים אחרים כגון חכמתו של שלמה, ארגון המדינה, מאכל ביתו ועוד (מל"א ג'-ה'). מתוך כל אלה מעביר בעל דה"י לספרו רק את תיאור ההתגלות בגבעון (דה"ב א',א-יג) ותיאור קצר של עשרו (דה"ב א',יד-יז). מיד לאחר מכן הוא עובר לתיאור ההכנות למקדש, למו"מ עם חירם ולבניית המקדש. בדרך זו הופכת בניית המקדש למעשה הראשון, החשוב והמרכזי בכל מלכות שלמה. יחד עם זאת, אמנם שלמה מוצג כמלך שאין בו פגם אך גדולתו נפגמת בשתי דרכים - ע"י השמטת פרטים רבים המתייחסים לדמותו ולפועלו וע"י העברת קווים מדמותו ומפועלו לדוד. הצמצום בדה"י הוא קודם כל כמותי - קטעים רבים הושמטו ורק מעטים התווספו. ההשמטות פוגעות בשלושה היבטים חשובים בדמותו של שלמה: חכמתו, פעולותיו לארגון המדינה וניהולה ומפעלי הבניה שלו. שני הפרקים האחרונים בתיאור מלכותו (דה"ב ח'-ט') שהועברו מן המקור במלכים (מל"א ט',י - י',כט) מרחיבים את יריעת התיאור ומקנים לדמותו של שלמה מן הזוהר והגדולה שיש לה בספר מלכים. פגיעה נוספת בדמותו של שלמה היא העברת פעולותיו ומעשיו לדוד ובעיקר בבניין המקדש. ע"פ דה"י דוד הוא שהכין את הבניין ושלמה רק ביצע את הוראותיו של אביו. בכל מקרה השילוב בין דמויות דוד ושלמה מציב את תקופתם כתקופת שיא בהיסטוריה הישראלית.

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"