האם סיבוב ארץ אדום היה לכתחילה או בדיעבד? ספר במדבר וספר דברים מציגים שני תיאורים שונים. איך ניתן להסביר את הסתירה שבין שני התיאורים?

 

לפי ספר במדבר (כ') מצטיירת תמונה של סיבוב ארץ אדום בדיעבד, ושל מתח גדול בין אדום לישראל; לפי ספר דברים, לעומת זאת, מצטיירת תמונה של סיבוב ארץ אדום מלכתחילה, בציווי ה', מתוך אידיאל שזו ארצם ואין לעבור בה. כמו כן, לא מתואר כל מאבק עם אדום.

כיצד ניתן לתרץ את הסתירות שבין שני התיאורים?

ספר במדבר מציג את המימד האנושי והטבעי של המסע: עם מי ישראל יכולים להלחם ועם מי לא, וכתוצאה מכך - מהו מסלול הליכתם. לכן, לפי תיאור זה, היוזמה לפנות אל אדום היא של משה ולא של ה', ולכן גם יש נסיון אנושי ללכת בכיוון מסויים, והמאבק עם אדום גורם לשינוי בתכניות.

בספר דברים משה מתאר את האירועים מן הזווית של התכנית האלוקית. הוא אומר לישראל שמה שהיה נראה להם כסיבוב מסיבות צבאיות הוא למעשה קיום רצון ה' לתת לעמים מסויימים נחלה. לפי תיאורו של משה, מתברר שלא היה "שינוי בתכניות": התכנית האלוקית מראש לא הייתה לעבור בתוך אדום, ובוודאי לא לכבוש אותם. השינוי היה רק במימד האנושי, המתואר בספר במדבר.

ייתכן שלפני הכניסה לארץ חשוב למשה להבהיר זאת לעם ישראל: הם אינם כובשים את הארץ בכוחם הצבאי, אלא על פי ה', ברצות ה' לתת להם את הארץ לנחלה. ובאותה מידה, ה' חילק נחלות גם לעמים אחרים, ויש לדעת זאת ולכבד זאת.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך

לקריאת המאמר המלא באדיבות אתר VBM של ישיבת הר עציון