לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 

פרקים י"ג-י"ד ממשיכים ברצף הנבואות על אחרית הימים. פרק י"ג כולל שתי נבואות קצרות על אחרית הימים: החזון על הכרתת האלילות והנביאים (ב-ו), והחזון על צירוף וזיקוק העם, שבשיאו חידושה של הברית בין ה' לעמו (ז-ט).

א. 'וְגַם אֶת הַנְּבִיאִים וְאֶת רוּחַ הַטֻּמְאָה אַעֲבִיר מִן הָאָרֶץ' (ב)

עיקרה של הנבואה הראשונה מוקדש לתיאור העברת הנביאים מן הארץ. על אילו נביאים מדובר כאן, ומה המשמעות הרוחנית של העברתם מן הארץ באחרית הימים? שימו לב להקבלה לתחילת פסוק ב וראו את דברי הרד"ק: 'וגם את הנביאים - נביאי השקר שהיו שם במקדש ראשון... אבל אם יהיה חוטא אחד שינבא ברוח שקר ויכזב ויאמר כי ברוח האל נבא וישראל בזמן ההוא תהיה בהם דעה והשכל שיכירו את דברי המתנבא ההוא אם יהיו דברי אמת או דברי שקר... וטעם הענין הזה לעתיד לפי שהאל יתברך יעדנו לעתיד ואמר והיה אחרי כן אשפוך את רוחי על כל בשר ונבאו בניכם ובנותיכם ואותם שלא יתנבאו יקנאו לאחרים שיתנבאו ויעשו עצמם נביאים כמו האחרים ויכירו אבותם השומעים נבואתם שהיא שקר ויאמרו להם אבותם לא תחיה כי שקר דברת בשם ה' '.

ב. היו שפירשו את נבואתנו על ביטול תופעת הנבואה והנביאים בכללותה.

1. בנבואה רמזים לתיאורי אליהו ואלישע, שני נביאים מתקופת בית ראשון. כך למשל אדרת שיער מאפיינת את אליהו (מל"ב א',ח). אולם ההקבלה הבולטת ביותר היא לסיפור המפגש הראשון בין אליהו ואלישע במל"א י"ט,יט-כ. קראו את הסיפור ושימו לב לתהליך המתחולל אצל אלישע, השוו לכך את דברי הנביא בנבואתנו ואת יחסו להוריו (ג-ה).

2. נסו לבאר את משמעות ביטול הנביאים באחרית הימים לפי הצעה זו. התייחסו לניגוד בין רוח הטומאה בפסוקנו לרוח שנזכרה לעיל י"ב,י, והיזכרו בתקופתו של זכריה בימי בית שני, על סף חתימת הנבואה.

ג. 'חֶרֶב עוּרִי עַל-רעִֹי...' (ז)

הנבואה השניה בנויה מארבעה שלבים. עקבו אחרי ההתפתחות בתהליך – מה תפקידו של כל שלב? בחנו את ההיפוך המתחולל בין השלב הראשון (ז) לאחרון (סוף פס' ט).

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"