פרקים ל"ד ול"ה מתארים את מלכותו של יאשיהו, אחרון מלכי יהודה הצדיקים, את התקוות הגדולות שנתלו בו, ואת אחריתו הטרגית

א. השוו את הפסקאות המתארות את מותו של יאשיהו במלכים ודברי הימים: מל"ב כ"ג פס' כט-ל; דה"ב ל"ה פס' כ-כד. מהם ההבדלים? האם בעל דברי הימים רומז לסיבת מותו של יאשיהו? דייקו מתוך הפסוק.

ב. למרות נבואת השלום של חולדה נהרג יאשיהו בקרב מול פרעה. עיינו בשו"ת הרדב"ז, כיצד הוא מסביר את מותו של יאשיהו ואי התגשמות נבואת חולדה? אילו תשובות אפשריות לקושי הוא פוסל?

שו"ת רדב"ז חלק ג סימן תרלח:
וכן ביאשיהו מלך יהודה כתיב על ידי חולדה הנביאה "ונאספת אל קברותיך בשלום" ולבסוף נהרג במלחמת פרעה נכה שנאמר "ויורו המורים למלך יאשיהו" ומה מיתת שלום היא זאת? 
יש מקצת מרז"ל אומרים כי נענש, לפי שלא שמע יאשיהו אליו, כי מפי האלהים היה אומר, כי "אלהי" האמור ביאשיהו קדש, כי ירמיה הנביא ע"ה נתנבא על זה.
הרי לך כי זה היעוד לא תתקיים כלל לפי שגרם החטא. 
ולדעת האומרים כי אלהים האמור כאן ע"ז, יקשה יותר, שאעפ"י שלא חטא לא נתקיים היעוד. והכתוב מעיד עליו וכמוהו לא היה לפניו מלך וכו' וליכא למימר כיון שלא נקבר בקברות אבותיו ולא באה הרעה בימיו מה אסיפת שלום היא זו? דכמה מלכים רשעים גמורים היה להם כן. 
ועוד דאין לך רעה גדולה ונקמה עצומה מליפול בחרב שונאו והוא גדולה שבקללות שבתורה, וכ"ש אחר יעוד ונאספת אל קברותיך בשלום.
לכן אני אומר כי צריך תנאי שני כי לא היה יעוד הנביא אלא א"כ יעמוד בעל היעוד במקומו ובביתו ולא יתגרה בדעת אחרים אבל שיכניס עצמו בסכנות זה אינו בכלל היעוד... ועל זה וכיוצא בו נאמר יש נספה בלא משפט.

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"