לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 

פרק ה' פותח, בדומה לפרק ד', בקריאה לשמוע האשמה חריפה, אולם ההאשמה אינה מוטחת בפני העם אלא בפני ההנהגה בלבד – הכוהנים, השרים ו'בית המלך'. הושע מגנה את המנהיגים הרוחניים והפוליטיים על שחיתותם המוסרית והזנות הפולחנית שהשרישו בעם (א-ז), ועל חטאיהם בתחום המדיני הקשורים ביחסיהם עם אשור (ה',ח-ו'). שני הפרקים מתארים ניסיונות כושלים של יהודה וישראל לשוב אל ה', ולפיכך, הפעלים לך/שוב חוזרים רבות בפרקים אלו.

א. בפרק ה', ו-ז נזכר ניסיון ראשון של העם לחזור אל ה', ניסיון שנידון לכישלון משתי סיבות. מהי הסיבה המפורשת? מהי הסיבה הרמוזה? השוו לאמור להלן ו',ו.

ב. בפסוקים יב ו-יד בפרק ה' מתוארים עונשיו של העם מידי ה'. עמדו על ההתפתחות בין שני העונשים וחשבו מהי טעותו המרה של העם בתגובתו למכה הראשונה (ה', יג) המביאה עליו את המכה הבאה. בחנו את הרקע לתוכחה זו במל"ב ט"ו,יט-כ; ט"ז,ז.

ג. כנגד הליכתו של העם אל אשור (ה', יג), הולך ה' ושב אל מקומו (שם, טו). בעקבות הסתר הפנים מבין העם את טעותו ומתחרט עליה (ו', א-ג).

1. עיינו בדברי התשובה של העם ובחנו את דברי החרטה שבהם. השוו לה',ד ו-יג-יד.

2. גם ניסיון התשובה הזה נדחה בידי ה' (ו', ד-יא). עמדו על ההקבלה בין הדימוי הכלול בדברי העם (שם, ג) לדימוי בדברי ה' (שם, ד). מה מבטא כל אחד מן הדימויים, ומהי הביקורת על ניסיון התשובה של העם? התייחסו גם לשימוש ב'חסד' בדברי ה'.

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"