לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות ודגשים לעיון והעמקה בפרק:

 

א. בפרקים ט"ז-י"ז מתוארות נחלות בני יוסף: אפרים (ט"ז, ה-י) ומנשה (י"ז, א-יג). עקבו אחר גבולות נחלת שבטי יוסף, וסמנו את גבולות הגזרה של הנחלה. כיצד מבטא סדר הרשימות את התגשמות ברכת יעקב לבני יוסף (בראשית מ"ח, ח-כ).

ב. בני יוסף מתלוננים על מצוקת מקום למרות השטח הרחב שהוקצה להם. בדקו בפרק מהן הבעיות השונות בהן נתקלו בני יוסף כאשר ניסו לכבוש את נחלתם.

ג. מעשה בנות צלפחד מפורט בפסוקים ג-ו, וחוזר על הסיפור הידוע לנו (במדבר כ"ז א-יא; ל"ו א-יג) השוו את הסיפורים ובדקו במה תורמת החזרה להבנת מעשה בנות צלפחד?

הרחבה - "וַתִּקְרַבְנָה לִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וְלִפְנֵי יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן וְלִפְנֵי הַנְּשִׂיאִים לֵאמֹר ה׳ צִוָּה אֶת מֹשֶׁה לָתֶת לָנוּ נַחֲלָה בְּתוֹךְ אַחֵינוּ וַיִּתֵּן לָהֶם אֶל פִּי ה׳ נַחֲלָה בְּתוֹךְ אֲחֵי אֲבִיהֶן" (יהושע י"ז, ד)

""שלח לך אנשים" (במדבר י"ג, ב)... לכך פרט אנשים לפי שאמרו ז"ל האנשים היו שונאים את הארץ ואמרו "נתנה ראש ונשובה מצרימה" והנשים היו המחבבות את הארץ כי לא יספרו בגנותה. אבל "לך", לדעתך, שאתה סבור שכשרים המה ואתה סבור שהארץ חביבה עליהם תשלח אנשים וזהו "שלח לך", לדעתך, אנשים, אבל לדעתי היה יותר טוב לשלוח נשים כאמור" (כלי יקר, במדבר י"ג, ב)

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"