לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 

פרק מ׳ מתאר את ההתרחשות בקרב הנותרים בארץ לאחר החורבן. הפרק פותח בסיפור קורותיו של ירמיהו, הבוחר להישאר בארץ לאחר החורבן ולחבור לגדליהו בן אחיקם שהופקד בידי מלך בבל על דלת העם שנותרה בארץ (א-ו). פרקים מ׳-מ"ג עוסקים בקורותיה העגומים של קבוצה זו בראשותו של גדליה, שהיוותה תקווה לשיקום לאחר החורבן, תקווה שנגוזה עם רציחתו של גדליה.

א. סיפור קורותיו של ירמיהו לאחר החורבן (א-ו) אינו עולה בקנה אחד עם התיאור שהופיע בפרק הקודם (ל"ט,יא-יד). עיינו בשני התיאורים ושימו לב להבדלים ביניהם. עיינו בפירושיהם של רש"י ורד"ק, ועמדו על היחס בין התיאורים לפי כל אחד מן הפרשנים:

רש"י: ׳מן הרמה - שהיה גולה מעצמו עמהן, ׳שהיה ירמיה רואה כת של בחורים נתונים בקולרין, ונותן את ראשו עמהם, ונבוזראדן בא ומעבירו מהן. וחוזר ורואה כת של זקנים שלולים בשלשלאות ונותן את צוארו עליהם, ובא נבוזראדן ומעבירו מהן׳ (פסיקתא דרב כהנא, יג). שאי אפשר לומר שנתנו נבוזראדן באזיקים, שהרי צוהו נבוכדנאצר אל תעש לו מאומה רע׳.

רד"ק: ׳וישלחו ויקחו את ירמיהו (ל"ט,יד) - זה הפסוק הוא ספור מה עשו בסוף העניין, כי קודם שנתנו אותו אל גדליהו דבר עמו נבוזראדן, שמצאו בתוך הגלות אסור בזיקים כשאר הגולים שאסרום הכשדים שנכנסו בעיר, והם לא היו יודעים דבר בירמיהו מה צווה עליו נבוכדנצר כי לנבוזראדן צווה. ומה שאמר ׳מחצר המטרה׳ רוצה לומר כי משם לקחו אותו השובים, כי שם היה עד יום שנלכדה ירושלם כמו שכתוב למעלה. ואמר על ירמיהו שלקחו אותו השובים מחצר המטרה והוליכוהו עם שאר הגולים ונתנו אותו אל גדליהו נבוזראדן ושאר רבי המלך׳.

ב. לאחר שפיתח נבוזראדן את ירמיהו מאזיקיו הוא הותיר בפניו את הברירה לגלות לבבל - שבה תתרכז עתה מרבית העם, או להישאר בארץ עם דלת העם. מדוע זוכה ירמיהו ליחס מועדף זה? היעזרו בדברי נבוזראדן בפסוקים ב-ג. נסו לשער מה הוביל את ירמיהו, נביא החורבן והגלות, לבחור להישאר בארץ? היעזרו בפסוקים יא-יב.

ג. מלך בבל הפקיד על דלת העם שנותרה בארץ את גדליהו בן אחיקם בן שפן. שימו לב לתיאורו של גדליהו בפרקנו (ט-י, יג-טז), ובדקו את הידוע לנו על ייחוסו של גדליהו:

1) על אחיקם אביו, מבכירי שריו של יאשיהו, המציל את ירמיהו מיד העם והכהנים (כ"ו,כד; מל"ב כ"ב,יב).

2) על שפן סבו, סופרו של יאשיהו, המקריא בפניו את ספר התורה (מל"ב כ"ב,ג).

3) על בן אחר של שפן, גמריהו, הנמנה בין יראי ה׳ שבין שרי יהויקים (פרק ל"ו).

כיצד ידיעות אלה עשויות להסביר את בחירתו בידי מלך בבל, ואת בחירת ירמיהו בו?

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"