אל מי ממוענים דברי הנבואה שבפרקנו? מתי נתפרסמה הנבואה? ומה בינה לבין הנבואה על מפלת מלך בבל (י"ד) והנבואה על מפלת אלילי בבל (מ"ו)? 

 

פרשה זו מיוחדת בכל נחמות ישעיהו שהיא קוראת בשם 'בת בבל', ומדברת אליה בלשון נוכחת בשם ה', המדבר בלשון מדבר בעדו. ברור שהפניות אל בבל בלשון נוכחת אינן אלא מדרכי המליצה, ולמעשה נאמרה הנבואה הזאת באזני קהל ישראל. ואפשר שהפסוק "גאלנו ה' צבאות שמו קדוש ישראל" (ד) הוא מענה הציבור השומע את דברי הנבואה על הנקמה בבבל.

אין הכרע לשאלה: באיזה זמן נועדה הנבואה הזאת להתפרסם ברבים. אפשר שנאמרה הנבואה ברבים בימי תוקפה של מלכות בבל, וכוונתה לחזק את לב בני ישראל, שלא יתייאשו מן הגאולה ולא ייראו מפני תפארתה וגדולתה של מלכות בבל המשעבדת העריצה. ואפשר שנתפרסמה ברבים בשעה שהייתה בבל הולכת ונופלת, והנבואה באה להודיע שאין לבבל כוח להתאושש, ולא יעזרו לה קודמיה, ומפלתה תהיה גמורה.

ועוד: הנבואה ערוכה בלשון שיר לעג על מפלת בבל, דומה לשיר הלעג על מפלת מלך בבל לעיל פרק י"ד. כמו בשיר ההוא גם בשיר הזה הנבואה מתארת את מחשבות הגאווה של בבל כנגד מפלתה הגמורה. וכמו שם כן כאן הנבואה מתארת בתמונות מוחשיות את שפלותה ואת בזיונה של בבל, שם בדמות המלך הנופל מן השמים אל השאול, וכאן בדמות המלכה היורדת מכסאה ונעשית לשפחה בזויה. אפשר שהנבואה על 'שכול ואלמֹן' שיבואו על בבל רומזת, שייהרגו כל בני בית המלוכה שבבבל וכל צאצאיהם, וענין זה הוא כעין הענין שנאמר שם: "לא יקרא לעולם זרע מרעים, הכינו לבניו מטבח בעון אבותם בל יקמו וירשו ארץ" (י"ד, כ-כא) .

בפרשה שמלמעלה מדובר על מפלת אלילי בבל (מ"ו) ובפרשה זו מדובר על מפלת מלכות בבל עצמה ומפלת קוסמיה. ללמדנו שמפלת האלילים קשורה במפלת המלכות, ומפלת המלכות גוררת אחריה ביטול חכמות הקסם והאצטגנינות, שמלכות בבל מתפארת בהן, ולפי תורת ישראל הן ממיני עבודת האלילים.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך, מתוך תנ"ך עם פירוש דעת מקרא, הוצאת מוסד הרב קוק ירושלים, ספר ישעיהו כרך ב עמ' תקטז-תקיז