המגילה מרבה לתאר את מערכת שליחת הדואר באימפריה הפרסית ולא בכדי. מדובר באחת ההמצאות החשובות ומעוררות ההשתאות באותה עת.

 

המגילה מרבה לתאר את מערכת שליחת הדואר באימפריה הפרסית (א', כב; ג', טו; ח', י; ט', כ; ט', ל) ולא בכדי. בין המצאותיה החשובות של האימפריה הפרסית היתה דרך להעברת מידע באופן מהיר, ראשונה בעולם: על גבי דרך המלך שייסד המלך דריווש הראשון, שאפשרה תנועה רציפה מיוון ועד שושן, מהלך תשעים יום, איפשר דואר השליחים הרכוב העברת דואר תוך שבעה ימים בלבד. ההיסטוריון הרודוטוס מתאר אף הוא את מערכת הדואר הפרסית הידועה:

״אין בין בני התמותה מוסד מהיר יותר משליחים אלה, והוא המצאת הפרסים. אומרים, שמספר הסוסים והאנשים המוצבים הוא כמספר הימים שאורכת הדרך, כשלכל קטע דרך יומי מוקצבים פרש וסוס. אותם לא יעצור לא שלג ולא גשם, לא חום ולא לילה מלעשות את הדרך המוטלת עליהם במהירות המרבית. השליח הראשון מוסר את השליחות לשני, והשני לשלישי; וכך היא עוברת מאיש לרעהו, כמו אצל היוונים במירוץ הלפידים״ (הרודטוס ח, 98).

תיאורו של הרודוטוס את מערכת הדואר הפרסית אומץ כמוטו לא רשמי של מערכת הדואר האמריקאית, שעשתה אף היא בימים קדומים שימוש בסוסים בכדי להעביר דואר במהירות לאורך היבשת, ה-Pony express. הציטוט ״לא שלג ולא גשם...״ חקוק על בנין הדואר הראשי בשדרה השמינית בעיר ניו יורק.

מתוך ״מגילת אסתר: פירוש ישראלי חדש״, מאת מישאל ציון, בעריכת אביגדור שנאן ובתמיכת קרן אבי חי

באדיבות אתר 929