יש שרואים במעבר למלחמה צבאית ארצית מַעֲלָה. אולם יתכן שמלכתחילה יועד הכיבוש כולו להיות בדרך נס אילולי גרם החטא. נראה שהחטא לא היה רק של עכן אלא גם של יהושע ומרגליו שבמעשיהם ביטאו התרחקות של העם מן האידיאל האלוקי. 

 

יש המבארים שהעובדה שמלחמת העי הייתה מלחמה רגילה שבה לחמו ישראל באופן צבאי מבטאת עליית מדרגה כאשר העם מצוּוה לעמוד על רגליו הוא ולהתמודד בעצמו עם בעיותיו. הנס נועד לזמן 'הילדות' אך כאשר העם מתבגר, הוא יכיר את קונו כמספק לו את צרכיו בדברים טבעיים.

אולם אפשר להציע דרך אחרת להערכת מלחמת העי ואופיה. יתכן שקיימת מציאות אידיאלית של דבקות אלוקית, שם החיים יסודם בנס, והטבע הרגיל אינו קיים כלל. כניסת ישראל לארץ התאפיינה בניסיותה, וההתגלות האלוקית הישירה במלחמת ישראל ביריחו המשיכה את הקרבה שבמדבר, כביטוי עליון לדבקות האומה בבוראה. אילו נאחז העם בשכינה ובהשגחתה הניסית הגלויה לא היה הכרח לעבור להמשך הכיבוש במלחמה הארצית.

חטא עכן עכר את המהלך המופלא של הכיבוש הניסי, הרחיק את העם מקשר הדודים עם אלוקיו והורידו אל עולם הטבע ותנאיו. המעבר למלחמה צבאית ארצית אינו שלב מתקדם של התפתחות, אלא להפך ביטוי של משבר.

המפנה בא בעטיו של חטא עכן, אבל מסתבר שאין לתלות שינוי יסודי כל כך בחטאו של יחיד ובמעשיו החריגים. במקביל לחטאו התרחשו חטאים נוספים: 1. מרגלי העי חטאו בגאווה ושחצנות והפילו בכך את העם כולו. 2. הם נשלחו מלכתחילה על ידי יהושע בפזיזות ומתוך בטחון עצמי מופרז.

יש קשר פנימי בין כל החטאים האמורים: ייחוס ההצלחה לעם במקום לה'. כך עכן שחשב ששלל יריחו שייך לישראל ומגיע לו עצמו. כך מרגלי העי שזחה עליהם דעתם והניחו בקלות דעת שיכניעו את העי בחיילים מועטים. יהושע אף הוא לקה בכך ושלח אותם בלא שצוּוה מן השמים להכין את כיבוש העי בדרך צבאית. שלושת החטאים ביטאו את התרחקותו של העם מן האידיאל האלוקי.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך מתוך הספר 'עוז וענווה – עיונים ביהושע ושופטים', בהוצאת מדרשת הגולן