תיאור מותו של שאול מופיע בפרק י' בשינויים קלים אך משמעותיים מהנוסח המתאר את אותו אירוע בספר שמואל. מפרקי מלכותו של שאול נבחר רק סיפור מותו, והוא מופיע כאן כהקדמה לתיאור הרחב והמפורט של מלכות דוד בפרקים י"א-כ"ט.

 

1. לפני הקריאה: היזכרו במאורעות הבולטים מחיי שאול [למשל: בשמ"א פרקים ט'-י"א- עלייתו של שאול, כ"ו- ל"א- סוף ימי מלכותו], דברי הימים בוחר לספר רק את סיפור מותו של שאול. מהי לדעתכם משמעותה של הבחירה? עיינו ברש"י:
רש"י דבה"י א י,א: ופלשתים נלחמו בישראל - אינו מספר כי אם מפלתו של שאול וכאשר בא לספר מעשה דוד אינו מספר זילותו אלא גבורתו וגדולתו כי הספר שלו ולמלכי יהודה.

 

2. קראו בעיון את פרק י' והשוו לשמ"א ל"א. אלו מהאירועים המתוארים בשמואל מופיעים בפרקנו? כיצד לדעתכם שופט בעל דברי הימים את שאול? שימו לב במיוחד להבדלים בין פסוקים ה,ו,ז,יב, בפרקנו למקביליהם בשמואל.

 

3. לפסוקי הסיכום של הפרק (יג-יד) אין מקבילה בשמואל והם מציגים את מות שאול כעונש על חטאיו. 

א. "ולא דרש בה'" (יד) האמנם? עיינו שמ"א כ"ח ה-ו. עיינו במפרשים, כיצד הם פותרים את הבעיה? האם התשובה מניחה את דעתכם?
רד"ק דה"א י, יד: ולא דרש בה' וכו' - ובספר שמואל אמר וישאל שאול בה' ולא ענהו ה' ואחרי כן דרש באוב. כיון שדרש אחרי כן באוב נחשב לו כאלו לא דרש בה' שהרי השוה דרישת האוב ודרישה בה' ואף על פי שלא ענהו ה' היה לו לבקש פני ה' עוד ולשוב בתשובה שלימה לפניו ולא להוסיף על חטאתו פשע ולדרוש באוב.
מצודת דוד דה"א י, יד: ולא דרש בה' - כי אף שדרש ולא נענה כמו שנאמר בשמו"א מכל מקום היה לו לדרוש ולחזור ולדרוש ולהפציר בתפלה והוא לא כן עשה.

ב. מדוע נלקחה מלכותו של שאול ממנו? עיינו: שמואל א י"ג, ח-יד; ט"ו, ח-כט; כ"ב, יז-יט; כ"ח, ו-יח, והשוו לפסוקי הסיכום של פרקנו. מהו החטא החמור ביותר לדעת בעל דברי הימים?
קראו את מדרש תנחומא ושימו לב כיצד הוא מחבר את החטאים השונים לכדי כתב אישום אחד וכיצד הוא מכנה את שאול:
מדרש תנחומא (בובר) פרשת אמור סימן ד: תנו רבנן: על חמש חטאות נהרג אותו צדיק, שנאמר "וימת שאול במעלו אשר מעל בה'" (דה"א י יג), על שהרג נוב עיר הכהנים, ועל שחמל על אגג, ועל שלא שמע לשמואל, שנאמר שבעת ימים תוחל וגו' (שמ"א י ח) והוא לא עשה כן, אלא "ואתאפק ואעלה העולה" (שמ"א יג יב), וגם אשר שאל באוב, שנאמר וגם לשאול באוב לדרוש (דה"א י יג).

 

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"