תפקידו של שמשון הוטל עליו עוד לפני שנולד. כפיית התפקיד מלמדת שלא הייתה דרך אחרת להושיע את ישראל משום שבאותה תקופה לא היה בנמצא מי שיקח את התפקיד בהתנדבות. הדברים מלמדים על אופיה הבעייתי של התקופה.

 

שמשון הוא השופט היחיד בספר שופטים שקורותיו מסופרים מלידתו (ליתר דיוק מעיבורו!) ועד מותו. נקודה זו חשובה משום שמודגש כאן ששמשון 'נידון' לתפקידו מבטן. עובדה זו תעורר שאלות רבות הנובעות מהמתח בין הבחירה החופשית – מושכל ראשון בעולם המקרא – לבין תפקידו, שבאופן בסיסי נגזר עליו מראש.

בשלב זה ניתן להעלות השערה לגבי הצורך לבחור שופט ולהטיל עליו את תפקידו כבר במצב כל כך התחלתי של חייו, ולא לחכות שיבחר את דרכו, ואז בזיקה לכך, תנוח עליו רוח ה'. אפשר, שרמיזה לפנינו, שאלמלא מעורבות ישירה של ה' בהכנת השופט ובהכשרתו, ספק אם באותן נסיבות ידועות של שעבוד לפלשתים, דמות כלשהיא הייתה מתפתחת מעצמה למועמדות לתפקיד. זה אומר דבר מה על התאמתם של אישים מהסביבה הזו באותה העת למנהיגות. בהמשך דרכו, אכן יפעל שמשון לא מתוך רצון מוכרז להושיע את ישראל, אלא מכוח מניעים אישיים, שנכפו עליו בכוח נסיבות אישיות.

דומה, כי השערה זו מתבטאת בשני מוטיבים הבולטים במיוחד בסיפור הלידה: ראשית, מעורבות המלאך המזכירה כמובן את בחירת גדעון, וגם שם, בשונה משופטים אחרים, היה ניסיון לכפות על גדעון את ההנהגה. אולם כאן בסיפור שמשון הכפייה בוטה יותר משום שהמלאך אינו משכנע אלא בעיקר מודיע.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך מתוך הספר 'שפוט השופטים - עיונים פרשניים בספר שופטים', בהוצאת מכללת הרצוג