לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 

א. תיאורי הלעג לעובדי האלילים ויוצריהם נחלקים לשניים:

יב-יג: יצירת הפסל על ידי האומן מחומרי הגלם (ברזל ועץ).

יד-יט: הכנת חומר הגלם (עץ).

כיצד לועג הנביא לעובדי האלילים בכל שלב?

שימו לב לניגודים בין תיאורי האומן יוצר הפסל בפסוקים יב-יג לתיאורי ה׳ בורא עולם (לעיל פס׳ ב; מ׳,כב, כח-כט). מיהו היוצר, ומה היחסים בין האדם ובין אלהיו?

ב. מה מלמדת ההקבלה שעורך הנביא בין השימושים השונים של העץ (טז, יז, יט) על תפקידו של האליל בחיי עובד האלילים?

ג. בפסוקים כד-כח מודגש יתרון נוסף של ה׳ על האלילים ועובדיהם, בסגנון שלילי (כה) וחיובי (כו- כח) והוא רומז ככל הנראה לקוסמי בבל, שניבאו על הצלחתה וניצחונה קודם שנפלה בידי כורש כדברי נביא ה׳. כיצד ממחיש הדבר את ההבדל העמוק בין עבודת האלילים לעבודת ה׳? ראו את דברי הרמב"ן בהוספותיו לספר המצוות (עשה ח):

׳שנצטוינו להיות לבנו תמים עמו יתעלה, והוא שנאמר: "תמים תהיה עם ה׳ אלוקיך". ועניין הצוואה הזאת שנייחד לבבנו אליו לבדו, ושנאמין שהוא לבדו עושה כל, והוא היודע אמיתת כל עתיד, וממנו נדרוש הבאות, מנביאיו ומאנשי חסידיו... ולא נדרוש מכוכבי שמים ולא נבטח שיבואו דבריהם... אבל נאמר "הכל בידי שמים", כי הוא משנה מערכת הכוכבים כרצונו, "מפר אותות בדים וקוסמים יהולל" (ישעיהו מ"ד,כה) ונאמין שכל הבאות תהיינה אלינו כפי התקרבנו לעבודתו, כעניין שהבטיח: "אל דרך הגויים אל תלמדו ומאותות השמים אל תחתו, כי יחתו הגוים מהמה" (ירמיה י׳,ב). ואמרו בפרק בתרא דפסחים: "ומניין שאין שואלים דבר מן הכלדיים? שנאמר תמים תהיה עם ה׳ אלקיך". והכלדיים הם שארית האומה המתעסקת בעבודת כוכבים׳. 

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"