לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו שאלות מנחות והרחבות לעיון והעמקה בפרק:

 

פרק י"ד כולל נבואת נחמה לישראל (א-ב), ועיקרו מוקדש לנבואת לעג על מלך בבל (ג-כג). הפרק חותם בנבואת פורענות על הפלישתים (כח-לב).

א. בין הנבואה על חורבן בבל לקינה על מלך בבל מנבא ישעיהו על גאולת ישראל (י"ד,א-ג), על מנת לעמוד על הסיבה לשיבוצה של הנבואה כאן עמדו על הניגוד בינה ובין תיאור אחריתה של בבל (י"ג,יט-כב), ועל זיקתה לתחילת החלק הבא (י"ד,ג-ד).

ב. שיר הלעג על מלך בבל נחלק לשניים: א) בחלקו הראשון (ג-יא) מתוארת השמחה לאידו של מלך בבל. עקבו אחרי הדוברים ועמדו על סיבת שמחתם. (ג-ו: ישראל. ז: כל הארץ. ח: עצים. ט-יא: המלכים המתים). ב) בחלק השני (יב-כא) פונה הנביא עצמו אל מלך בבל בדברי לעג. מה חטאו של מלך בבל העולה מדברי הנביא, ומה היחס בין הנאמר כאן לחטאים שהוזכרו בחלק הראשון? שימו לב לניגוד העמוק בין הפעלים ׳עלה׳ ו׳ירד׳ החוזרים בנבואה.

ג. בפסוקים כד-כז עובר הנביא לנבא על תבוסת אשור. עיינו בדברי רש"י ובחנו כיצד הוא מסביר את הקשר בין הנבואות. רש"י: כאשר דמיתי - באשור, כן היתה - אתה נבוכדנצר ראית שנתקיימו דברי נביאי ישראל בסנחריב... ובזאת תדע כי את אשר יעצתי עליך גם היא תקום.

ד. פסוקים כח-לב כוללים נבואה על הפלישתים. א) מיהו ה׳צפע׳ עליו מרמזת הנבואה? עיינו במל"ב י"ח,ח והשוו את פסוקים כט-ל לנבואה בי"א,א,ד,ו. ב) עיינו בדברי רש"י ותרגום יונתן ועמדו על הסיבה שבגללה משתמש הנביא בדימויים של נחש וצפע? רש"י: ׳משורש אותו נחש יצא צפע שהוא קשה מנחש׳. תרגום יונתן: ׳ארי מבני בנוהי דישי יפוק משיחא׳ (=כי מבני בניו של ישי יצא המשיח). השוו לדבריו את הפסוק בשמו"ב י"ז,כה.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"