בניגוד למערכות הגדולות בהן הפקיד הקטן לעולם לא יוכל לפנות ל'ראשון בהיררכיה', אצלנו לכל אחד יש טלפון אדום - לכל אחד מאיתנו יש גישה ישירה אל הקב"ה, וכך גם אל תורתו. 

 

לפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים, סרן אחד במודיעין התריע שעומדת לפרוץ מלחמה. אבל מפקדיו לא האמינו לו, ולכן המידע לא עבר הלאה. הרי סרן אינו יכול להתקשר במישרין לראש הממשלה, אלא אם כן הוא אריק שרון של שנות החמישים. ההיררכיה הצבאית הנוקשה מגבילה מאוד את הקשר שבין הדרגים הגבוהים לדרגים הנמוכים. למען האמת, כל המערכות פועלות כך: נסו לדמיין עובד זוטר במיקרוסופט מטלפן לביל גייטס. כל המערכות; חוץ מאחת.

בעולם הדתי ישנה גישה מלאה אל 'הראשון בהיררכיה': כל אדם יכול לפנות אל הקב"ה. לכל אחד יש טלפון אדום. הרב סולובייצ'יק היה נוהג להדגיש שהתפילה היא מתנה עצומה: שלוש פעמים ביום אנו מתפרצים ללשכתו של הקב"ה, ושוטחים בפניו את בקשותינו ותלונותינו. זה אינו דבר מובן מאליו. אך הגישה הישירה לקב"ה, שמתבטאת בתפילה, היא חיונית לעולמנו הרוחני.

לא רק בתפילה יש לנו גישה ישירה לפסגתו של עולם הרוח. בפרקנו דוחה הקב"ה תירוץ אפשרי לזניחת המצוות:
"כי המצווה הזאת אשר אנוכי מצווך היום, לא נפלֵאת היא ממך, ולא רחוקה היא. לא בשמים היא לאמר מי יעלה לנו השמימה וייקחֶהָ לנו וישמיענו אותה ונעשנה; ולא מעבר לים היא לאמר מי יעבור לנו אל עבר הים וייקחֶהָ לנו וישמיענו אותה ונעשנה. כי קרוב אליך הדבר מאוד, בפיך ובלבבך לעשותו" (יא-יד).

הפרשנים דנו בפרטי הפסוקים הללו, אך המסר העיקרי ברור: התורה והמצוות הם זמינים ובהישג יד. אל יהי הדבר קל בעיניכם. ישנן דתות, אשר עיקרי אמונתן ותורתן אינם ידועים להמון. הדרוזים, למשל, אינם יודעים מה הם עיקרי דתם. רק חכמים מעטים מכירים את עיקרי דת הדרוזים, ואסור להם לגלותם לכלל המאמינים. לעומת זאת, אנו לא רק רשאים ללמוד את התורה, אלא מחויבים לעשות זאת. הקב"ה רוצה שכולנו נהיה חכמים, נבונים ויודעים את התורה; שכולנו נתקרב ככל האפשר לפסגתו של עולם הרוח.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך מתוך הספר 'פרשות' בהוצאת מעליות