"בְּכָל מָקוֹם עֵינֵי ה' צֹפוֹת רָעִים וְטוֹבִים" (משלי ט"ו, ג) 

 

מכילתא דרבי ישמעאל בא - מסכתא דפסחא פרשה א ד"ה בארץ מצרים

תדע שאין השכינה נגלית בחוצה לארץ, שנאמר: "ויקם יונה לברוח תרשישה מלפני ה'" (יונה א', ג).

וכי מלפני יי' הוא בורח? והלא כבר נאמר "אנה אלך מרוחך וגו'. אם אסק שמים שם אתה וגו' אשא כנפי שחר וגו' גם שם ידך תנחני וגו'" (תהלים קל"ט, ז-י), וכתיב "עיני יי' המה משוטטים בכל הארץ" (זכריה ד', י), וכתיב "בכל מקום עיני יי' צופות רעים וטובים" (משלי ט"ו, ג), "אם יחתרו בשאול וגו' אם יחבאו בראש הכרמל וגו' אם ילכו בשבי וגו'" (עמוס ט', ב-ד), ואומר "אין חשך ואין צלמות וגו'" (איוב ל"ד, כב). אלא אמר יונה: אלך לי בחוצה לארץ מקום שאין השכינה נגלית, שהגוים קרובי תשובה הן, שלא לחייב את ישראל.

משל לעבד כהן שברח מרבו, אמר: אלך לי לבית הקברות מקום שאין רבי יכול לבא אחרי. אמר לו רבו: יש לי כניות כיוצא בך. כך אמר יונה: אלך לי לחוצה לארץ מקום שאין השכינה נגלית שהגוים קרובי תשובה הן, שלא לחייב את ישראל. אמר לו הקדוש ברוך הוא: יש לי שלוחין כיוצא בך שנאמר "ויי' הטיל רוח גדולה אל הים" (יונה א', ד). 

 

 

 

מכילתא דרבי ישמעאל - מדרש תנאים לספר שמות, מבית מדרשו של רבי ישמעאל. המדרש מפרש הן את החלקים ההלכתיים והן את שאר הפסוקים בחומש ומכיל דברי אגדה רבים. המדרש עוסק רק ב12 פרקים מתוך 40 פרקי ספר שמות. המדרש מחולק לתשע מסכתות. (מתוך: ע' רייזל, מבוא למדרשים, מכללת הרצוג תשע"א)