לפניכם קטע מתוך דף הלימוד של "מתן על הפרק" בו תמצאו אוסף פרשנויות לפסוק המובא בפרקנו: "כַּמַּיִם הַפָּנִים לַפָּנִים כֵּן לֵב הָאָדָם לָאָדָם" (יט).

 
"כַּמַּיִם הַפָּנִים לַפָּנִים כֵּן לֵב הָאָדָם לָאָדָם" (יט) - 
 
רש"י: כמים הללו - הפנים שאתה מראה לתוכן, הן מראות לך. כן לב האדם לאדם - חברו; לפי מה שאדם יודע שחבירו אוהבו, כן הוא מראה לו פנים (ראה ממ"ש כז, יט).
 
רלב"ג: כמים הפנים - הנה כמו שיֵרשמו במים פני המביט בהם, וישוב הרושם ההוא אל ראותו בדרך שיראה בהם תאר פניו, כן הענין בלב האדם לאדם; כי האדם ישיג מהות צורתו במה שישפע לו ממנה, ומהשפע ההוא ישוב לב האדם לראות בו עצמו. וזה מבואר מדברינו בספר הנפש ובמאמר הראשון מספר מלחמות יי'. ושם התבאר איך ישכיל האדם זה הכח אשר לו להשגת המושכלות, מופשט וערום מהמושכלות.
 
ר' יוסף קמחי: כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם - כן לבו של אדם יבין, אם לב אוהבו נכון אליו. אם לבו נכון אליו, וטהור באהבתו, ידע כי לב אוהבו כן אליו. ואמר בשיר: בעת תרצה לדעה אוהבך, בלבו ואשר כזב וכחש שאל את לבך כי הוא יהי לך, כמו קוסם ובו נחש תנחש. ואמר אחד מן המפרשים, כי נמצא בעולם מי שלבו טהור באהבת אדם והוא יועץ עליו רעה, ואהבתו בנראה ולא בנסתר; והשני אוהבו מלב ומנפש. ופירושו, כי על בגד בני אדם דבר המשל; אומר: כמים הפנים לפנים - כל זמן שאדם עומד על המים, רואה פניו שם, ומיד שיסור הוא, סרה צורת הפנים מהמים, לא נשארה שם רגע. כן לב האדם לאדם - כל זמן שיהיה שם לפניו ישמור לו אהבה, וכאשר ילך לו, הלכה האהבה ולא יחוש ממנו; וזהו כמים הפנים לפנים: כל זמן תראה במים פניך, אם יפים אם כעורים, כאשר הם תראה במים. וכן לא תמצא בבני אדם אחד מני אלף אהבה שלימה.
 
ר' יוסף אבן כספי: כמים הפנים - הוא מים מתוקני המלאכה, נמצאים אצל המלכים והמלכות לרחוץ פניהם, כמו הורדים וזולתם, שהם ממרקות ומחליקות ומטיבות הגֵהה (ע"פ מש' יז, כב) , כן יעשה לב האדם לבעליו; כטעם "לב שמח ייטיב גהה" (שם).
 

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"