כמה לאוים כלולים בעשרת הדברות? כיצד ניתן לזה ביטוי בכתיבת ספר התורה?

 

בני ישראל יוצאים ממצרים ומגיעים למעמד קבלת התורה, מעמד הר סיני. במעמד זה נאמרים לבני ישראל עשרת הדיברות, שמהווים את הבסיס לקבלת התורה כולה. האם אמנם נאמרו עשר דיברות?

בשלושה מקומות בתורה אכן מוזכר המספר עשר: "ויכתוב על הלוחות את דברי הברית עשרת הדברים" (שמות ל"ד, כח); "ויגד לכם את בריתו אשר צוה אתכם לעשות עשרת הדברים..." (דברים ד', יג); "ויכתוב על הלוחות כמכתב הראשון את עשרת הדברים" (דברים י', ד).

אולם, כמה לאוים (כמה איסורים) יש בעשרת הדברים? מסתבר שבלוח הראשון, בו נכתבו הדיברות שבין אדם למקום. ישנם ששה לאוים: 1. לא יהיה לך אלהים אחרים; 2. לא תעשה לך פסל וכל תמונה; 3. לא תשתחווה להם; 4. ולא תעבדם; 5. לא תשא את שם ה' אלקיך לשוא; 6. לא תעשה כל מלאכה.

ובלוח של בין אדם לחברו יש שישה נוספים: 1. לא תרצח; 2. לא תנאף; 3. לא תגנוב; 4. לא תענה ברעך עד שקר; 5. לא תחמוד בית רעך; 6. לא תחמוד אשת רעך.

לפי זה, יתכן שהיו 12 איסורים המחולקים לשתי קבוצות של 6.

המספר 12 מופיע בתורה במבנה שמחולק לשש מול שש, גם במקומות נוספים: לחם הפנים - שתים עשרה החלות שהיו מונחות על השולחן במשכן; שתים עשרה אבני החושן - אותם נשא על בגדיו הכהן הגדול, שישה שישה משמותם של השבטים; ובעוד מספר מקומות...

אמנם נאמרו עשר דיברות, אולם מקופלים בהם 12 לאוין. 

כל זה בתנאי שנחשיב את הפסוקים "לא תחמוד" שמוזכרים פעמיים, כשני מאמרים נפרדים. ואכן, בספרי התורה המסורת העיקרית היא, שיש בין שתי הפעמים שמוזכר "לא תחמוד" פרשה סתומה. בספרי תורה אלו לא תופיע פרשה סתומה במכת צפרדעים. ראו בתמונה פרשה סתומה בין שתי ה"לא תחמוד":

אבל גם כאן אנו מוצאים מסורת נוספת, ללא פרשה סתומה אלא כרצף אחד:

ומצאנו גם תיקונים שעשו המגיהים שטרחו לתקן את ספר התורה לפי המסורת שהיתה ידועה להם, זו המבוססת על כתר ארם צובא.

באדיבות מכון אות