תיאור חטא המרגלים בנאום משה שונה מהתיאור בספר במדבר, מכיוון שלמשה יש מטרה חינוכית בנאומו, ולצורך כך הוא מציב תחת אור הזרקורים את העם ואת התנהגותו בפרשת המרגלים.

 

בספר דברים מופיע נאומו הארוך של משה. תוך כדי נאום זה, משה מזכיר לעם אירועים שונים שאירעו להם מצאתם מארץ מצרים ועד הגיעם לערבות מואב, כחלק מהכנת העם לברית המחודשת שעומד ה' לכרות עם ישראל בערבות מואב.
אולם, לעתים ישנם הבדלים משמעותיים ביותר בין תיאור המאורע על-ידי הכתובים בשאר הספרים, לבין תיאורו של משה בספר דברים. מה הסיבה לכך?
נראה שהדבר קשור למטרת האזכור ההיסטורי שעורך משה ערב כריתת הברית המחודשת: לאור התיאור ההיסטורי, מבקש משה שהעם יפנים את ערך קיום התורה וקיום דבר ה': "ועתה ישראל, שמע אל החקים ואל המשפטים אשר אנכי מלמד אתכם לעשות, למען תחיו ובאתם וירשתם את הארץ" (ד', א).
מכיוון שיש למשה מטרה חינוכית באזכור קורות ישראל במדבר, חשוב לו להדגיש את מצב העם, את רמתו הרוחנית של הציבור במאורעות אלו.  

אחד מהאירועים שמזכיר משה הוא חטא המרגלים.

בבמדבר י"ג-י"ד, הסיפור מתמקד בחטא המרגלים, ואילו משה בנאומו מתמקד בחטא העם. לא עשרת המרגלים שהוציאו את דיבת הארץ הם שחשובים כעת, אלא סירוב העם כולו לעלות ולרשת את הארץ.
הגיבורים הניצבים על הבמה כדמויות ראשיות בבמדבר י"ג-י"ד הם המרגלים, אך משה מציב תחת אור הזרקורים את העם ואת התנהגותו בפרשת המרגלים.
משה מדגיש את בקשת העם לשלוח מרגלים, שהרי העם הוא, כאמור, עיקרו של הנאום, והוא שצריך ללמוד ממנו לקח.
במקביל לוויכוח בין המרגלים, שאודותיו אנו קוראים בפרשת שלח, התקיים ויכוח בין העם למשה. בוויכוח זה מתמקד משה, כי בו העם הוא המוקד והעיקר.
משה מעוניין להפנות אצבע מאשימה כלפי העם, ולא לאפשר לו תירוץ כגון: 'המרגלים אמרו שהארץ רעה'. ועל-כן הוא מבקש להקטין את משקל דברי המרגלים ולהדגיש את הכרעת העם. בתוך המרגלים היו שתי קבוצות, ובסופו של דבר, העם כולו החליט לאמץ את גרסת המקטרגים על הארץ. לכן, מצטט משה את דברי יהושע וכלב - "טובה הארץ" (כה) - ובכך מגדיל את חטא העם.

עוד על פשר ההבדלים בתיאורי חטא המרגלים קראו בפוסט מאת הרב אלחנן סמט

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך

לקריאת המאמר המלא באדיבות אתר VBM של ישיבת הר עציון