חטא העגל היווה הפרה בוטה של ברית בין הבתרים שנכרתה בין ה' לאברהם. מעמד י"ג מידות בא על מנת לחדש ברית זו ולהמשיכה, ברחמים.

לשם מה יש צורך בכריתת ברית כעת עם ה', ברית נוספת על פני הברית שכרת איתו כבר אברהם? ברית י"ג מידות נוגעת לשאלת הכניסה לארץ האבות, ועל דבר זה כבר נכרתה ברית! לשם חידוד השאלה ברצוני להדגיש כי יצחק ויעקב, למשל, הכלולים כמובן בברית עם ה', זוכים לשמוע הבטחות על הארץ שתינתן להם, אך אינם כורתים ברית נוספת עם ה', שהרי הברית שכרת אברהם אביהם מחייבת גם אותם. מדוע מצב זה משתנה לפתע, וכורתים משה וה' ברית על הכניסה לארץ ועל זכות ישראל בה?

הברית נכרתת לאחר חטא העם בעגל, תגובת ה' ובקשת הסליחה של משה. מיד לאחר החטא הנורא אומר ה' למשה דברים קשים: "ועתה הניחה לי ויחר אפי בהם ואכלם ואעשה אותך לגוי גדול" (ל"ב, י). אמירה קשה זו מאת ה' - לכלות את עם ישראל - הינה שינוי של ההנחות הבסיסיות שחשבנו שאנו נמצאים בהן. ה' כרת ברית עם אברהם שזרעו ישוב לארץ, והנה כעת עולה כהוא אמינא אפשרות לכילוי העם, ולפתיחת "עם חדש" שמשה יהיה אביו ומייסדו. כיצד זה זונח ה' את הברית שכרת עם אברהם? האם חלילה א-להינו מפר בריתות הוא?

התשובה היא ברורה ופשוטה: ברית הינה התחייבות דו צדדית. כל עוד צד אחד נאמן לברית הרי שגם הצד השני מחוייב לה, אך ברגע שצד אחד הפר את הברית, הרי שהצד השני משוחרר מתוכן ההתחייבות - הן משפטית והן מוסרית.

ממילא, ברגע שהעם הפר את הברית ההיסטורית שכרתו ה' ואברהם, ה' אינו מחויב עוד לברית זו. כך ברובד המשפטי היבש, אך כך גם ברובד המוסרי-ערכי. אין ה' מעונין בהמשך קיום העם, שהפר את התשתית הבסיסית ביותר לעצם קיומה של מערכת יחסים איתו.

על רקע זה מבקש מעמד י"ג מידות ליצור מחדש את ברית בין הבתרים ולהמשיכה למרות הפרתה הבוטה על ידי העם. ברית י"ג מידות מושתתת על מידות הרחמים של ה', ודבר זה נועד לתת בטחונות מיוחדים להמשך קיום העם, גם ברגעי נפילה עתידיים, אם יקרו, כדוגמת הנפילה בחטא העגל.

נערך ע"י צוות אתר התנך

לקריאת המאמר המלא באדיבות אתר VBM של ישיבת הר עציון