תיאור המעבר בין מלכות דוד למלכות שלמה בדברי הימים שונה בתכלית מתיאורו במלכים. בספר מלכים דוד אינו ממנה יורש, בעקבות זה מרד אדוניה, המלכת שלמה חפוזה ואחריה מגיעה צוואת דוד. לעומתו הופך ספר דברי הימים את זקנתו של דוד לתיאור של מלך שמכין לבנו את הממלכה עד לפרט האחרון.

 

1. כאמור, תיאור סוף ימיו של דוד בדברי הימים שונה בתכלית מתיאורו בשמואל.
א. השוו בין התיאור הקצר בפרק כ"ג פס' א לבין תיאור המלכת שלמה במל"א א; כיצד מצטייר המעבר מדוד לשלמה בדה"י לעומת המעבר במלכים?
ב. בעל דברי הימים בוחר לתאר את זקנתו של דוד בזיקה לזקנתו של אברהם ויצחק. השוו את הפסוקים בדה"א כ"ג,א וכ"ט,כח לתיאורי הזקנה של אברהם: בראשית כ"ד,א; כ"ה,ח; ותיאור מותו של יצחק: ל"ה,כט. מה עולה מן ההשוואה?
ג. עיינו בפירוש הרמב"ן לבראשית פרק כה פסוק ח, מהו הקישור שהוא עושה בין דוד לאברהם?
רמב"ן כה,ח: זקן ושבע - שראה כל משאלות לבו ושבע כל טובה, וכן "ושבע ימים" (להלן לה כט), ששבעה נפשו בימים, ולא יתאוה שיחדשו בו הימים דבר,
וכענין שנאמר בדוד "וימת בשיבה טובה שבע ימים ועושר וכבוד" (דברי הימים א כט כח).
והוא ספור חסדי השם בצדיקים, ומדה טובה בהם שלא יתאוו במותרות, כענין שנאמר בהם תאות לבו נתת לו (תהלים כא ג), ולא כמו שנאמר בשאר האנשים אוהב כסף לא ישבע כסף (קהלת ה ט), ואמרו בו (קהלת רבה א יג) אין אדם יוצא מן העולם וחצי תאוותיו בידו, יש בידו מנה מתאווה מאתיים, השיגה ידו למאתיים מתאווה לעשות ארבע מאות, שנאמר אוהב כסף לא ישבע כסף: ובבראשית רבה (סב, ב) אמרו הקב"ה מראה להם לצדיקים מתן שכרם שהוא עתיד ליתן להם להעולם הבא, ונפשם שבע והם ישנים. נתעוררו החכמים בזה ופירשו הכתוב שאומר "ושבע" במראה הזו.

 

2. קראו פרק כ"ג פסוקים ג-לב. מהם תפקידי הלויים על פי הפסוקים? שימו לב אילו תפקידים נוספו להם מהתפקידים שאנו מכירים מעבודת המשכן.

 

למעבר לדף הלימוד המלא מתוך התכנית "מתן על הפרק"